Enquête: zeven scholen in Slochteren vinden verkeer onveilig

verkeersveiligheid-scholendonderdag 24 april 2008 18:00

DvhN Een groot aantal basisscholen in de gemeente Slochteren noemt de verkeersveiligheid rondom de school 'onveilig' tot 'zeer onveilig'. Dat blijkt uit een enquête die de ChristenUnie in Slochteren heeft gehouden onder alle basisscholen in de gemeente.

Zeven van de twaalf scholen die meededen aan de enquête geven de verkeersveiligheid rondom de school een onvoldoende. Onveilige oversteekplaatsen in combinatie met te hard rijdende auto's en onoverzichtelijke kruisingen bezorgen leerlingen, ouders en leerkrachten van zeven scholen een onveilig gevoel.
Niels Joostens, raadslid van de ChristenUnie en verantwoordelijk voor de vragenlijst, is niet verrast door de uitkomst. "Het verbaast me niks als je de redenen kent waarom de scholen hun omgeving onveilig noemen. Aanleiding voor de enquête waren voor ons berichten van ouders, van de politie en berichten in de media over hardrijders op de Hoofdweg."
De ChristenUnie gebruikt de vragenlijst voor een gesprek met burgemeester en wethouders over verkeersveiligheid. "Wij willen laten vastleggen dat bij elk uitbreidingsplan in de gemeente ook Veilig Verkeer Nederland in een vroeg stadium wordt betrokken", zegt Joostens. "Verder hopen we in de buurt van scholen stickers op de containers langs de weg te laten plakken met daarop het dertig kilometerbord."
De eindverantwoordelijkheid voor het wegwijs maken van kinderen in het verkeer blijft liggen bij de opvoeders thuis en op school, vindt de ChristenUnie. De gemeente kan wel advies geven en waar mogelijk de weg aanpassen.
Het is steeds moeilijker ouders te vinden die verkeersbrigadier willen zijn, merken de basisscholen. "Het groepje verkeersbrigadiers werd steeds kleiner, we voelden ons bezwaard om hen steeds weer te vragen. Nu hebben we geen brigadiers meer", zegt Carla Boeve, directeur van obs De Oetkomst in Kolham. "De oudste leerlingen doen het nu zelf." Ook De Springplank in Siddeburen heeft tegenwoordig geen brigadiers meer, zegt directeur Cees de Groot. "Je kunt het van ouders niet meer verwachten. Zij werken ook en het zijn vervelende tijdstippen."

Verkeersveiligheid rond de basisscholen129,8 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2008 > april