Gemeenteraad '14

De uitslag voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014 is voor Slochteren als volgt:

De Partij van de Arbeid is niet langer grootste partij en heeft die positie nu af moeten staan aan Gemeentebelangen. De PvdA behaalt in totaal 1023 stemmen. In 2010 waren dat er 1569 stemmen. Dat zijn er 546 minder dan de vorige keer. De ChristenUnie blijft de tweede partij van Slochteren met in totaal 1348 stemmen. Dat waren er de vorige keer 1203. Een winst van 145 stemmen. De VVD heeft in totaal 807 stemmen behaalt. Dat zijn er 203 minder dan de vorige keer. Hiermee komt de VVD uit op 2 zetels en verliest zij de restzetel waarop zij de vorige keer aanspraak kon maken. Gemeentebelangen wint in totaal 644 stemmen en bezet daarmee 4 zetels in de nieuwe raad. Het CDA behoudt haar twee zetels met een totaal aantal van 973 stemmen een winst van 41 stemmen ten opzichte van de vorige keer. Ten slotte volgt de combinatie GroenLinks/D66 die deze verkiezingen op drie zetels uit komt en er dus één meer heeft dan in de afgelopen raadsperiode. In totaal winnen zij 150 stemmen.

Partij     2014     2010
Partij van de Arbeid         1023    1569