Op de schop.

schepmaandag 08 september 2008 08:30

Week 37 per dag.

Niels Joostens

Donderdag 11 september 2008.

De commissievergaderingen hebben een wat andere opzet dan we gewoon zijn. We worden bijgepraat op een heel aantal onderwerpen. De meest uitputtende wordt gehouden over de wet ruimtelijke ordening. Er zit een verandering in op het gebied van taken en bevoegdheden van de raad en het college. De raad krijgt meer te zeggen. Nouja, binnen de regels die er vanwege de macht die de provincie weer naar zich toe trekt is. Groningen gaat daarin erg ver, of moet ik Groningen hier vervangen voor Calon?Toch goed dat we even heel precies te horen krijgen wat er allemaal gaat veranderen. Bestemmingsplannen worden allemaal gedigitaliseerd ontsloten voor inwoners en andere overheden. Dat vind ik een goed streven, het gemak van informatie inwinnen is een goede service. De bibliotheek heeft daarna de tijd om uit te leggen hoe het is gegaan met het werk sinds de combinatie met Hoogezand-Sappemeer een feit is geworden. Het jeugdbeleid heeft natuurlijk voor mij geen nieuws meer. Iedereen die jong is (tot 23, sorry voor wie zich nu oud gaat voelen) kan zich nog opgeven om met de raad de degens te kruisen. En omdat de gemeenteraad zichzelf natuurlijk serieus neemt is elk raadslid van de partij. Want wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. De PerspectieFjongeren van de ChristenUnie zijn er ook bij.

Woensdag 10 september 2008.

Zijn grenzen nog wel van belang? Vragen waar we ons vanavond mee bezig houden. Want ook al is de grensovergang naar Duitsland nog nooit zo makkelijk geweest, het blijft voor veel mensen een stap te ver. En als het al gebeurt is de orientatie op het oude land op het gebied van werk, scholing en medische voorzieningen nog steeds erg groot. De hobbel is dus groter dan het lijkt. In EUREGIO verband een puntje dat wel wat meer aandacht mag krijgen. De meerwaarde van samenwerkig over de grens is er absoluut. Op scholingsgebied mogen wij dan wel eens iets aan ons onderwijs in de Duitse taal gaan doen, want dat is erg aan corrossie onderhevig.

Dinsdag 9 september 2008.

Omdat de fractievergadering deze keer niet doorgaat heb ik de avond de tijd om nog maar weer eens in verschillende onderwerpen te duiken. Maar natuurlijk niet voordat ik 's middags het vragenuurtje van de Tweede Kamer heb gezien. Het is behoorlijk vermakkelijk. Want het gaat zoals zovaak vooral om vragen naar de bekende weg en praatjes voor de vaak. Wat dat betreft heeft het wel iets van de rondvraag in het gemeentehuis. Ook dat is vaak vragen naar de bekende weg. Ik heb er niet zoveel mee. Als ik al een vraag heb speel ik dat liever even direct via de ambtelijke staf en kan ik direct verder. Want het eerste vervolg/actiepunt op een mondelinge vraag moet ik nog meemaken. Meestal is zoeken in oude raadstukken en notulen/(geluids)verslagen ook al wel genoeg.

Maandag 8 september 2008.

Een belangrijke week, want komende zaterdag gaat het officieel los in Meerstad. Er wordt een schepje grond verzet om symbolisch de start van dit mega bouwproject te markeren. Daarna zullen de grotere gravers aan het werk gaan om de plannen verder vorm te geven. Vanmiddag neemt het werkgroepje jeugdbeleid de activiteiten die op stapel staan verder door. Ook het jeugdbeleid gaat op de schop en we kiezen voor een leuke vorm om de raad aan het werk te zetten. Een vernieuwende manier van werken. En de doelgroep wordt daarbij niet vergeten, want er wordt niet gepraat over, maar gepraat met. En dat is ook wel eens anders geweest. Wij weten wel wat goed voor u is. Dat stadium zijn we gelukkig voorbij.

Reacties op 'Op de schop.'

Akash Singh