Stabiel, betrokken en betrouwbaar = aantoonbaar ChristenUnie!

kenmerkendmaandag 02 april 2012 18:00

Dat de ChristenUnie stabiel is kan niemand ontkennen, daar zijn vriend en vijand het over eens. Een vaste groep betrokken christenen weet het rode potlood richting de ChristenUnie te vinden. Persoonlijk vind ik dat een goede zaak. Betrokken is een ander kenmerk dat veel wordt genoemd bij de ChristenUnie. Hebben we een onderwerp eenmaal in handen dan gaan we er zorgvuldig en weloverwogen mee om. Geen politieke spelletjes! En niet onbelangrijk maar wel zeldzaam is het kernwoord betrouwbaar.

Heb ik nu last van het een slecht zelfbeeld en heb ik behoefte om me zelf even op te peppen? Nee, die behoefte heb ik niet. Bovendien, het zijn ook niet mijn woorden en waarnemingen maar de kenschets die André Krouwel geeft van de ChristenUnie. In zijn kieskompas is de ChristenUnie namelijk niet verschoven. Waar alle andere partijen om de kiezer gunstig te stemmen verrechtsen (met name de PvdA en GroenLinks) of populair op het thema werkgelegenheid en sociale zekerheid (PVV) linksaf bogen of gewoon lekker hard rechtsaf en conservatief (VVD, CDA en SGP) blijven we als ChristenUnie stabiel in het politieke spectrum. Het is dus aantoonbaar waar toen André Rouvoet zei dat onze idealen geen spat veranderd zijn. Dat zegt overigens meer over anderen dan over ons.

Ook lokaal willen we die kernwoorden alle recht doen. We doen dat door in te zetten op #geloof, #duurzaam en #samen. Geen recht van de sterkste, maar een principieel Bijbels geluid die ook nog eens alles te maken heeft met fatsoensnormen. Daarom onze zorg bij de decentralisaties. We hebben oog voor mensen en dier en het leefmilieu, natuurlijk omdat we de opdracht hebben gekregen om de schepping te bewaren en te onderhouden. Geen makkelijke taak, maar meer dan ooit nodig. Duurzaamheid is ook een duurzame economie, we stimuleren ondernemers om te ondernemen. Samen werken is ook echt samen werken. We zijn geen eilandjes deze rode lijn zetten we lokaal al vele jaren door en hebben we vanaf 2006 extra versterkt. Onze idealen zijn geen spat veranderd. Onze basis ook niet. Bijbels gefundeerde politiek heeft niet alleen waarde voor vandaag, maar ook voor de Toekomst!

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht