Reces.

cjg-610-190zaterdag 17 juli 2010 15:00

Bij de begroting heeft de ChristenUnie een aantal speerpunten benoemd. Daarvoor willen we het komende jaar graag meer aandacht. Een van de belangrijkste punten is voor mij het Centrum voor Jeugd en Gezin. Het heeft een prominente plaats in het verkiezingsprogramma en moet in Slochteren ook meer worden dan een veredeld doorgeefluik. Ik heb al aangegeven dat ik bezorgd ben. Halen we bijvoorbeeld de datum van 1 januari 2011. Voor we het weten is het zover en er zal achter de schermen wel veel gebeuren, maar ik zie er ook op papier erg weinig van. De belangrijke wettelijke taken die het CJG gaat vervullen vragen om een serieuze aanpak. En ook als we de deadline qua tijd wel halen, is nog de vraag of de vorm waarin we het gieten wel de meest praktische is. Want een fundamentele discussie is er eigenlijk nooit geweest. Als ik ,als meer dan gemiddeld geïnteresseerd raadslid op dit punt, al niet weet hoe het allemaal zit, hoe weet de ouder met een hulpvraag straks wel hoe en wat?

Duurzaamheid is een punt dat we graag verder uitgewerkt willen zien. De tijd hebben we in elk geval mee. Duurzaam hoeft niet per definitie te betekenen “dat kost geld” want het kan ook iets opleveren. De woningbouwvereniging richt zich er in Slochteren ook al op. Dat scheelt straks in de portemonnee van de gemiddelde huurder. We hebben een prima startnota over duurzaamheid. Ik ben erg benieuwd naar de uitwerking in de praktijk. Voorbeelden genoeg in gemeenteland dus we hoeven er echt geen bakken ambtelijke tijd in te steken.

Ook stopt het BOS project. Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke evaluatie en of we in de een of andere vorm ook nog verder kunnen met de doelstellingen die BOS heeft. Voor veel jongeren heeft het denk ik een grote meerwaarde. Al blijf ik het jammer vinden dat de doelgroep zich nog erg beperkt tot leerlingen in de basisschoolleeftijd. Juist pubers haken af als het gaat om sport en spel. Daar zouden we iets aan moeten doen.

En zo zijn er nog wat punten en puntjes. Dat vraagt wat uitzoekwerk, en daarvoor heb ik in deze periode wat meer tijd dan normaal. Ook wel lekker om vooraf al wat werk te verrichten.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht