Is dit nou politiek? .....Ja dit is politiek!

zaterdag 28 januari 2006 00:00

En als je op de mimiek let kun je inwendig lachen om de monden die openvallen van verbazing over wat er wordt gesproken. Dan denk ik dit is nou politiek!

Eerst  een korte reactie op Gemeentebelangen. [weblog Piet Offens] De ChristenUnie bij monde van Gerrit is heel blij met de opmerking dat gemeentebelangen zoveel met de landbouwers op heeft!  Hun bewering dat alweer zoveel  landbouwgrond verloren gaat door (‘De Kromte’ 18 Ha), wordt door zijn verdere opmerkingen geen recht aangedaan. Wij moeten er voor waken dat niet steeds weer veel hectare landbouwgrond verloren gaan, maar iedere landbouwer mag toch zelf beslissen wat hij op zijn grond wil verbouwen. De opmerking over het verkwanselen van belastinggeld klopt in dit geval niet, want wat moet ik dan met de braakpremie, al die populierenpercelen die aangeplant zijn (houtteelt). Mijn inziens is de heer Niehof toch vrij om braakpremie of borgwonen of wat voor subsidie ook aan te vragen. Als het geld niet in Nederland wordt uitgegeven dan gaat het wel naar Polen of Italië of welk ander EU land ook. Ons wordt verweten dat we niet in samen met de burger hebben willen handelen. Zo’n opmerking wordt wel heel goedkoop als navraag ons leert dat Gemeentebelangen niet de moeite heeft willen doen om met Dhr Niehof te overleggen. Uit een overleg dat wij hadden bleek ook dorpsbelangen Slochteren geen bezwaren te hebben. We hebben het dus weldegelijk met de burgers willen doen!

De heer Niehof schept met deze ontwikkeling meer banen dan met  b.v braakland.
Ik hoop dat er zo nog meer landbouwers zijn die zoveel subsidie uit Brussel  naar ons mooie Slochteren laten stromen, bijvoorbeeld met opwekking van alternatieve energie (mestvergisting, energiegewassen etc.). Door de opmerkingen van de heer Offens, ben ik -nieuwsgierig geworden -, het verkiezingsprogram van Gemeentebelangen over de landbouw gaan lezen. Ik kom tot de conclusie dat Gemeentebelangen op papier een warm hart heeft voor de landbouw maar ook als er grotere ontwikkelingen in de landbouw komen, bv megabedrijven wat de veeteelt betreft, biogasinstallaties.

Deze week de eerste raadsvergadering.  De agenda had in mijn beleving niet veel stof tot een heftige discussie, de subsidie voor de Mantelzorg was voor mij geen discussie, want in een vorige vergadering had de hele raad positief gereageerd op de inspreker van de Mantelzorg. Duidelijk is dat de Mantelzorg  niet meer weg te denken is. Zonder de Mantelzorg zouden er veel hulpbehoeftigen aan hun lot over gelaten worden, dus met een warm hart wordt graag de subsidie die nodig is gegeven.
Bij het raadsvoorstel met betrekking tot richtlijnen Mer Meerstad heeft de raad geen keuze (EU regelgeving).
Raadsvoorstel planning en control gaf een hele onverwachte discussie. Soms denk wel eens wat is nou politiek?  Dat een collegepartij het college wantrouwt, haar eigen wethouder afvalt! is dat politiek ?
Dat de PvdA een heel blij gevoel heeft met de voorstellen van het huidige college, die in mijn beleving op de  meeste voortstellen negatief kritisch was en nu een ommezwaai maakt. Is dit politiek? Ja de verkiezing komt dichterbij, de tijd van beloven en weinig geven komt er weer aan. Is dit politiek?  Zo kan een vergadering die kort lijkt te duren vanwege ver van te voren geuite meningen een vergadering worden die uitloopt. En als je op de mimiek let kun je  inwendig lachen  om de monden die openvallen van verbazing over wat er wordt gesproken. Dan denk ik dit is nou politiek! Wie het wil horen en zien kom naar de vergadering! Zelfs als de agenda er op het eerste gezicht geen aanleiding toe lijkt te geven.

groetjes Gerrit Hooikammer

Reacties op 'Is dit nou politiek? .....Ja dit is politiek!'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.