Stemmingen Tweede Kamer over de gaswinning in Groningen.

gaswinningwoensdag 12 februari 2014 22:00

De stemmingen zijn geweest en de eerste conclusies kunnen worden getrokken. Een belangrijke conclusie is dat PvdA, VVD, D66, SGP en 50+ het op een heel aantal belangrijke moties hebben laten afweten. Voor Slochteren was de motie over compactie belangrijk. Helaas kreeg deze motie onvoldoende steun.

Een motie die kamerbrede steun kreeg en ook door negen partijen is ingediend roept het kabinet op bij nieuwe winningsplannen, veiligheid als primair criterium te hanteren. Dat lijkt nog niet op het voorzorgprincipe dat door de ChristenUnie belangrijk wordt gevonden, maar is wel heel belangrijk voor de toekomst.

De motie met als doel opleiden van mensen in de regio om aardbevingsbestendig te kunnen bouwen is ook kamerbreed gesteund. Het is een sympathieke motie, met vooral een symbolische waarde.

De gasombudsman wordt alleen door PVV en Bontes niet gesteund.

Een motie met als doel vorming van een schadefonds gaswinning wordt alleen gesteund door SP, ChristenUnie, GroenLinks en de PvdD.

De motie die tot doel heeft om gedupeerde eigenaren-bewoners te laten helpen hulpteam wordt niet gesteund door PvdA, VVD, D66, SGP en 50+.

De motie duurzaam economisch perspectief wordt breed ondersteunt. Alleen PVV en Bontes stemmen hier tegen.

De motie één aanspreekpunt wordt door alle fracties ondersteunt.

De motie die oproept te komen tot een andere verdeling van aardgasbaten tussen NAM en Rijk wordt gesteund door SP, PVV, ChristenUnie, GroenLinks, PvdD en Bontes. Tegen stemmen naast VVD en PvdA de fracties van CDA, D66, SGP en 50+.

De motie schoon en veilig winnen krijgt steun van SP, GroenLinks en de PvdD. Andere fracties stemmen tegen omdat de wet dit al voldoende en beter regelt.

Een motie die oproept tot nog meer onderzoek wordt verworpen. Datzelfde geldt voor de uitkoopmotie, de motie die zich uitspreekt voor afschaffen van de dialoogtafel en de heffing voor gasafnemers van de PVV.

De ChristenUnie motie die vraagt om voorbereiding van vermindering van de gaswinning wordt gesteund en aangenomen met de stemmen van SP, CDA, GroenLinks en PvdD tegen.

Dat geldt helaas niet voor en ChristenUnie motie die vraagt om rekening te houden met compactie in het zuidelijk deel van het veld. TNO wijst hier op de risico’s. Alleen CDA, D66, ChristenUnie, SGP, 50+ en Bontes steunen deze motie.

De motie om vergunningsprocedures voor aardbevingsbestending maken van gebouwen wordt kamerbreed gesteund. Met uitzondering van de tegenstem van de VVD geldt dat ook voor de motie die oudere ondernemers en eigenaren van kleine bedrijven moet helpen om hun oudedagsvoorziening beter te garanderen.

De vorming van een aardgasfonds voor toekomstige generaties wordt niet gesteund door VVD, PvdA, PVV, SGP en Bontes. Daarmee haalt de motie geen meerderheid.

De bewijslast blijft helaas liggen bij de slachtoffers en niet bij de veroorzakers. Alleen SP, PVV, ChristenUnie, GroenLinks, PvdD en Bontes gesteund. Daarmee is de positie van mensen met schade niet versterkt.

Archief > 2014 > februari