ChristenUnie roept op bij herindeling breder te kijken.

slochterenzaterdag 30 november 2013 16:00

In de commissievergadering BMR van 28 november heeft de ChristenUnie kritische kanttekeningen geplaatst bij het voorstel van het college. De kleine variant en andere opties zoals Groningen lijken niet meer in beeld. Hoogezand-Sappemeer lijkt daarbij te dicteren.

“Herindeling: Slochteren kiest voor N33 variant.” kopte de krant. Dat roept bij de ChristenUnie vragen op. Waarom wordt er maar naar één kant gekeken. Waarom worden niet alle opties op een rij gezet? De Gorecht variant die voor de ChristenUnie als goede invulling werd gezien is na een besluit van Haren afgevallen. Dat gaf een nieuwe situatie, maar heeft er niet toe geleid dat we verder hebben gekeken en vast bleven houden aan Hoogezand-Sappemeer en Menterwolde.

De bestaande samenwerking, en ook daar zetten we vraagtekens bij, hoeft wat ons betreft niet te betekenen dat we geen andere opties hebben.

Terwijl de trein rijdt en we steeds verder gaan, moeten we ook verder durven kijken. Dat er aan de bewonersavond op 5 november door 0,1% van de bevolking gekozen wordt voor vier gemeenten lijkt nu de reden te zijn niet te kiezen voor de kleine variant met drie gemeenten.

De ChristenUnie had graag gezien dat er op die avond ook over de mogelijkheid van Groningen was gesproken. Ook over het linksom of rechtsom samen met Hoogezand-Sappemeer zijn we kritisch. Hoe kunnen we nu een besluit nemen terwijl er geen gegevens zijn van andere alternatieven zoals de stad?

Ook de vervoersmogelijkheden en onze gerichtheid op de stad lijken in het raadsvoorstel buiten beschouwing te blijven.

In Grenzeloos Gunnen is ook gesproken over het opdelen van de gemeente Slochteren. Bij de Gorecht variant konden we in één geheel over. Bij de N33 variant die lijkt op de voorgestelde optie van Jansen (Compagnie)  is die zekerheid er niet. Ook over Meerstad is het de vraag in hoeverre hierbij niet voor ons wordt beslist. Gaan we er over of neemt de provincie straks een besluit voor ons?

Commissie

Archief > 2013 > november