Met herindelen niets nieuws onder de zon.

golden raandmaandag 28 oktober 2013 07:00

De komende maand wordt duidelijk welke Groninger gemeenten voor elkaar kiezen bij de herindeling. Eerdere herindelingen in Groningen leverden de nodige discussies op onze provincie. Niets nieuws onder de zon dus, want het is deze keer niet anders. Nou ja, er is een uitzondering destijds nam de statenfractie van het GPV (één van de voorgangers van de ChristenUnie) wel de moeite om met de raadsleden van de verschillende gemeenten in gesprek te gaan.

Hoezo is groter beter? Wat is een goede schaal om nog te kunnen spreken van een normale afstand tussen burger en politiek? Hoe groot zijn de regionale verschillen eigenlijk? Wie wil met wie en wie hebben we er liever niet bij? De discussie zoals hij terug te vinden is in een krant van 4 juni 1985 en daarom ook in de reeks historische kranten van de koninklijke bibliotheek. En ook toen al de vragen die nu leven al zal de opmerking dat er in Zuidhorn om de andere deur een doctorandus woont nu niet meer worden gemaakt. Wat verder opvalt was ook toen al de rol die de provincie Groningen zichzelf toedacht als het gaat om herindelen. Niks van onderaf want ook destijds lag de kaart al klaar op de tekentafel. Niets nieuws onder de zon dus. Dissidenten waren er ook toen en uiteindelijk heeft geen enkele gemeente dat overleefd. Wat dat betreft kunnen we een hoop leren van de manier waarop er in Friesland wordt omgegaan met de herindelingen. Een provincie die faciliteert en niet haar wil oplegt. En waar gemeenten de kans krijgen om hun eigen keuzes te maken.

Column

Archief > 2013 > oktober