ChristenUnie pleit voor bredere bezinning op kleine scholen.

tekeningenvrijdag 31 mei 2013 12:00

Bij de behandeling van de begroting heeft de ChristenUnie terug gekeken op het afgelopen jaar. Eén van de onderdelen waarop de gemeente extra heeft ingezet is het financieel ondersteunen van het project gezonde en sportieve school van OBS Lutje Til in Tjuchem.

We vinden het jammer dat zo’n mooi project eigenlijk niet de kans heeft gehad om zichzelf te bewijzen. Aan het enthousiasme en de inzet van de Tjuchsters heeft het in elk geval niet gelegen. Inmiddels weten we dat het helaas het laatste jaar van deze school is.

En laten we eerlijk zijn onduidelijkheid over wat er nu precies wordt gedaan met de 100 leerlingen norm heeft zijn effecten op scholen gehad. Helemaal omdat de staatssecretaris die onduidelijkheid weg nam toen de aanmelddatum al was verstreken. En daarmee is trouwens de onzekerheid niet weg. De kleine scholentoeslag die bedoeld is om deze voorziening ook in plattelandsgebieden met een lagere bevolkingsdichtheid te behouden gaat op de helling, de voorgestelde fusie heeft weer allerlei haken en ogen en is in de praktijk moeilijk te bereiken.

OPOS zal moeten komen met een visie op wat zij wil met kleine scholen. Anders is het niet de vraag of er binnen een aantal jaren een volgende school voor de bijl gaat, maar alleen de vraag wanneer.

Archief > 2013 > mei