Verwarring over collectieve ziektenkostenverzekering.

collectieve ziektenkostenvrijdag 23 december 2011 13:00

De samenwerking tussen Slochteren en Hoogezand-Sappemeer heeft tot gevolg dat over en weer diensten voor elkaar worden verzorgd. De afdeling Sociale Zaken in Hoogezand levert diensten aan Slochteren. Een brief op briefpapier van Hoogezand en ondertekend door het college van Hoogezand heeft gezorgd voor verwarring.

Inwoners uit de gemeente Slochteren met een uitkering hebben hun aanbod voor de collectieve ziektekostenverzekering recent ontvangen. Omdat dit op papier van de gemeente Hoogezand-Sappemeer is verzonden en bovendien is ondertekend door college Hoogezand-Sappemeer heeft dit gezorgd voor verbazing en geleid tot verwarring. Bovendien was de termijn tussen ontvangst en de datum van terugzenden (19 december) erg kort. Dit is een aantal jaren eerder ook al gebeurd. Toen is afgesproken dat dit soort situaties voorkomen moeten worden. Een collectieve verzekering zal in veel gevallen voordelen opleveren, maar in individuele gevallen moeten mensen wel de gelegenheid hebben om tot een goede afweging te komen. Hoe is deze situatie ontstaan? Hoe wordt deze situatie in de toekomst voorkomen en hoe wordt er omgegaan met cliënten die door de korte tijd tussen ontvangst en reactie te laat reageren?

Antwoord: Wethouder Huizing betreurt deze gang van zaken. Van uitkeringsgerechtigden wordt zelfs iets verwacht als men alsnog gebruik wil maken van de collectiviteit. Omdat het gemeentehuis tussen kerst en oud en nieuw gesloten is zal dit in de praktijk niet meer haalbaar zijn. Er zijn wel afspraken gemaakt om dit in de toekomst te voorkomen.

Archief > 2011 > december