ChristenUnie helpt minima in Slochteren.

bezuinigenzaterdag 24 december 2011 16:00

Een initiatief van de ChristenUnie Slochteren heeft er voor gezorgd dat bijstandsgerechtigden meer vermogen kunnen houden.

Dat vermogen kan bestaan uit geld of bezittingen. Voor een echtpaar is dat 10.000 euro en voor een alleenstaande 5.000 euro. Geld kan worden gebruikt voor de studie van kinderen of om begrafeniskosten te betalen.
B&W van Slochteren wilden deze bedragen halveren. Het vermogen moet dan eerst opgesoupeerd worden voordat men aanspraak kan maken op het stimuleringsfonds. Iets waartegen het plaatselijke Platform Werk en Inkomen bij herhaling tegen ageerde.
ChristenUnie raadslid Niels Joostens vindt dat wanneer de gemeente minima kan helpen ze dat ook moet doen, “Er komt vanuit Den Haag al genoeg ellende op deze groep af. Voor je het weet is er sprake van een opeenstapeling van negatieve maatregelen.”
Het voorstel van de ChristenUnie werd met acht stemmen voor en zeven tegen aangenomen. PvdA, VVD en de fractievoorzitter van de ChristenUnie Gerrit Hooikammer, stemden tegen. Toen het gewijzigde voorstel vervolgens in stemming werd gebracht, stemde de hele raad unaniem voor. (DvhN Louis van Kelckhoven)

Archief > 2011 > december