Verzoek school Meeroevers naar OCW.

school meerstadvrijdag 24 juni 2011 17:00

De commissie Leren, Werken en Zorgen besprak het Plan van nieuwe scholen, met hierin het verzoek van stichting OPOS om mee te werken aan de bouw van een nieuwe school in de te bouwen wijk Meeroevers. Hiervoor moet een aanvraag bij het ministerie van OC&W worden gedaan. De ChristenUnie steunt deze aanvraag.

De school moet er namelijk zijn wanneer de nieuwe inwoners er hun intrek hebben genomen. Vaak zie je dat in nieuwbouwwijken de voorzieningen nog niet op orde zijn. Dat willen we bij de deelplannen in Meerstad voorkomen. Een school vervult ook een sociaal element en is een prima plek om de nieuwe inwoners met elkaar in contact te brengen. Verder kunnen de bestaande scholen de extra toevoer aan leerlingen niet aan.

De ChristenUnie heeft wel aangegeven dat er misschien eerst in een dependance versie moet worden gewerkt. Dit omdat de uiterste datum waarop het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen reageert erg ruim is. Het biedt mogelijk nog wat ontsnappingsruimte in tijd.

Uit prognoses blijkt dat de school aan de stichtingsnorm van 200 leerlingen voldoet. In het onderzoek is voldoende rekening gehouden met het gegeven dat nieuwe inwoners die al in de buurt van de wijk Meeroevers wonen gebruik zouden kunnen blijven maken van de school waar hun kind al leerling is.

De tijdelijke voorziening op de schoolwierde in het centrum van de nieuwe wijk kan dus per augustus 2012 haar deuren openen.

Wel hebben we aandacht gevraagd voor de mogelijke gevolgen die een nieuwe school kan hebben voor onze opheffingsnorm. Die staat nu op 36 leerlingen. Bij de beoordeling van de opheffingsnorm kan ook de gemiddelde schoolgrootte een rol spelen. Door de komst van een nieuwe en direct ook al potentieel grote school, zou ook de opheffingsnorm kunnen stijgen.

Wethouder Huizing-Albronda  gaf aan dat ook het criterium afstand een belangrijk gegeven is, maar zegde toe dit punt uit teten la zoeken en hier schriftelijk op terug te komen.

De school in Meeroevers is eerder besproken in de Gemeenschappelijke Regeling Meerstad. Hierin is door de ChristenUnie gepleit voor een tijdelijke school in afwachting van een defintief gebouw. We hebben hiervoor gepleit omdat de bouw van Meerstad en de snelheid waarin steeds moet worden aangepast aan de markt. Ook voldeed de oude locatie niet aan de eisen die we hebben gestelt. De school zou dan aan de rand van de wijk en niet in het centrum komen (gevolg van de uitspraak van de Raad van State) Bovendien geeft het ons de tijd om goed te kijken wat mogelijk is en ook de marktpartijen te betrekken bij de voorzieningendiscussie.

01 Raadsvoorstel Plan van nieuwe scholen100,6 kBapplication/pdfdownload
02 Concept-raadsbesluit Plan van nieuwe scholen23,3 kBapplication/pdfdownload