ChristenUnie stelt vragen over jeugdwerkloosheid en WIJ.

11maandag 24 augustus 2009 20:00

In de media wordt nog steeds veel gesproken en geschreven over de economische recessie. Ook voor gemeenten kan dat consequensties hebben. Zij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de WWB (bijstand) Er verandert per 1 oktober iets in de wetgeving.

Vanaf die datum treedt de Wet Investering Jongeren (WIJ) in werking. Jongeren tot 27 jaar hebben dan geen recht meer op een uitkering op grond van de WWB. Ze hebben een zogenaamd werkleeraanbod. De ChristenUnie heeft mede gelet op de recessie die juist de groep jongeren treft vragen gesteld over de lokale invoering van deze nieuwe wet.

Verdieping:

Op basis van haar bevoegdheid krijgt de gemeenteraad de opdracht een vijftal verordeningen op te stellen:

Artikel 12 Opdracht gemeenteraad

1. De gemeenteraad stelt bij verordening regels met betrekking tot:

• a. de inhoud van een werkleeraanbod (re-integratieverordening)
  • b. het verlagen van het bedrag van de inkomensvoorziening, bedoeld in artikel 40, eerste lid; (maatregelenverordening)
  • c. het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van deze wet; (handhavingsverordening)
  • d. de wijze waarop jongeren, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet; (verordening cliëntenparticipatie)
  • e. het verhogen en verlagen van de norm, bedoeld in artikel 34. (toeslagenverordening)

2. De regels bedoeld in het eerste lid, onderdeel d, hebben in ieder geval betrekking op de wijze waarop:

• a. periodiek overleg wordt gevoerd met de jongeren of hun vertegenwoordigers;
  • b. de jongeren of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;
  • c. de jongeren of vertegenwoordigers worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

De doelgroepbeperking van de WWB heeft ook consequenties voor de huidige WWB verordeningen. Zo dient de Toeslagenverordening aangepast te worden omdat de WWB vanaf inwerkingtreding Wet Wij geen schoolverlaters en 21/22 jarigen meer kent. De overige WWB-verordeningen dienen op deze doelgroep-beperking gecontroleerd te worden.

Overgangsrecht

Er komt overgangsrecht voor personen onder de 27 jaar die op datum van inwerkingtreding algemene bijstand ontvangen.

TitelBestandsgrootteMIME-type
20-08-2009 Vragen over invoering Wet Investering Jongeren (WIJ)28,5 kBapplication/msworddownload

Archief > 2009 > augustus