De jaarrekening 2008 in de raad.

euro_610x192vrijdag 29 mei 2009 12:00

De ChristenUnie heeft haar politiek inhoudelijke bijdrage zoals was afgesproken en duidelijk gecommuniceerd al gegeven bij de behandeling van de jaarrekening 2008 in de commissie financiën. Daarom zal onze bijdrage kort kunnen zijn. Zoals aangekondigd is de ChristenUnie akkoord met de inhoud van de jaarrekening.

De goedkeurende verklaring en de lovende woorden van de accountant zijn een mooie opsteker voor de gemeente Slochteren en de ambtelijke organisatie. Op het gebied van rechtmatigheid is alles naar behoren. Dat hierover schamper werd gesproken valt in de categorie van het slecht gespeelde spelletje in de commissie financiën.

Inderdaad, “Wat je ook doet het is nooit goed.” Die kop van het ingezonden stuk van een inwoner van Siddeburen dekt aardig de lading. De ChristenUnie had dit al geconstateerd bij de raadsvergadering waarin de programmabegroting werd besproken. Ook daar veel commentaar van Gemeentebelangen en CDA, en direct nog voor de politieke discussie al een tegen, maar ook geen enkel alternatief.

De ChristenUnie is tevreden, en daar is ook alle reden voor. Ook de gegeven en vervolgens openbaar gepubliceerde antwoorden geven een duidelijk beeld. De ChristenUnie hoopt dan ook dat de uiteindelijke opbrengst van deze avond constructief zal zijn.

Na de behandeling van de jaarrekening in de commissie financiën heeft de ChristenUnie de opbrengsten en inbreng geëvalueerd. We hebben gelet op voor de ChristenUnie belangrijke punten en die zijn ruim aanwezig. Aandacht voor jongeren, kwetsbare groepen in de samenleving en inzet op het Centrum voor Jeugd en Gezin. We zijn daarmee op de goede weg. Voorbeelden in andere gemeenten kunnen een goede input geven voor de vormgeving hiervan in Slochteren.

Het rekeningresultaat van 988.000 euro heeft een bestemming gekregen waar de ChristenUnie achter kan staan. NOVO is belangrijk. Geef mensen de ruimte, laat deze groep hun talenten maar ontwikkelen in een vertrouwde omgeving. De ChristenUnie vindt het een aanwinst voor Harkstede.

GR Meerstad; we hebben hier voor gekozen en er dus ook mee te maken. Liever nu reserveren zodat we straks bij de zomerbrief het accent nog meer op voorzieningen voor de huidige inwoners kunnen richten.

Participatie en re-integratie.

Grote woorden van een deel van de oppositie bij de behandeling van de programmabegroting. De gemeente zou haar ogen sluiten voor de crisis. Nu bestemmen we 200.000 euro om mensen te helpen die in de problemen komen. Dat is een punt dat een deel van de oppositie aan zou moeten spreken. Waren zij het niet die vorig jaar niet minder dan 100.000 euro wilden reserveren voor de gestegen energiekosten. Lekker makkelijk scoren was het in elk geval! Nu we het hebben over de aanpak van een probleem waarvan de impact veel groter is dan de maandelijkse rekening van de energieleverancier krijgen we weer iets nieuws. Nu werd er door het CDA voorgesteld om hier 50.000 euro uit te halen om iets aan cultuur te doen. Hoe valt dit met elkaar te rijmen? De constatering moet opnieuw zijn dat men niet consistent en consequent is.

Het voorstel van het CDA om 100.000 euro te reserveren voor cultuur en in het bijzonder het AMV is op het eerste gezicht sympathiek. Het is een punt dat de warme belangstelling van de ChristenUnie heeft. Het is dan ook terug te vinden in het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. Mooi om te merken dat het CDA cultuur ook heeft ontdekt.

Maar….datzelfde CDA heeft tegen de begroting gestemd en kan zich dus niet vinden in de inhoud daarvan. Onder andere product 25.

Cultuur product 25

Kunst en cultuur

Het stimuleren van actieve kunst – en cultuurparticipatie, ook door jongeren.

Implementeren van de cultuurnota in samenwerking met de Culturele Commissie, Fraeylemaborg, bibliotheekcluster ‘De Meren’ en andere relevante culturele actoren binnen de gemeente. In het nieuwe cultuurbeleid zullen we ook aandacht besteden aan algemene muzische vorming en het instellen van een creafonds.

Met de cultuurnota wordt een impuls gegeven aan het culturele leven van de gemeente. Dit brengt een verhoogde behoefte aan middelen voor cultuur met zich mee. Het product Kunst en cultuur wordt derhalve vanaf 2009 structureel verhoogd met € 10.000. Als gevolg van de keuzes in de nog op te stellen cultuurnota zijn wellicht extra financiële middelen noodzakelijk.

Geen consistente en consequente lijn van de CDA fractie. Graag uitleg op dit punt.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Raadsbijdrage ChristenUnie Slochteren bij de jaarrekening 200819,9 kBapplication/pdfdownload
Gemeenteraad

Archief > 2009 > mei