Nieuwsbrief nu ook digitaal!

vrijdag 08 februari 2008 18:00

De ChristenUnie heeft nu ook een digitale nieuwsbrief. Op de hoofdpagina kunt u zich hiervoor aanmelden.

Een digitale nieuwsbrief.

Steeds meer informatie is via het Internet te vinden, en ook de politiek wordt door veel mensen gevolgd via dit medium. De ChristenUnie fractie zou graag zien dat het daar niet bij blijft. We willen als actieve fractie ook actief onze leden betrekken bij de plaatselijke politiek. Daarom nodigen we u uit om actief mee te denken, mee te praten en mee te beslissen over belangrijke onderwerpen. In de digitale nieuwsbrief kunt u lezen wat er allemaal in de raad is besproken en waar de ChristenUnie raadsleden zich mee bezig hebben gehouden.

Steun de fractie!

We moeten het al een tijdje zonder steunfractie stellen. Redenen voor het niet langer mee kunnen draaien van de afgehaakte leden zijn allemaal legitiem. Zo is de combinatie fractie en kerkenraad en lastige. Maar we missen zo als fractie wel de nodige verfrissende inbreng. Op dit moment doet de vreemde situatie zich voor dat de partij met lokaal veruit de meeste leden helemaal geen steunfractie heeft. Het zou mooi zijn als u/ jij actief mee ging doen. Het aantal vergaderingen met de steunfractie is beperkt. We komen per jaar 9 tot 10 keer bij elkaar en bespreken dan de stukken van de commissies. De stukken zijn op papier voor u beschikbaar. Wanneer er een flinke steunfractie is kunnen we het agendapunten ook verdelen naar interesse of vakgebied. Zo kan iemand die graag bezig is met cijfers zich bezig houden met de financiële stukken en iemand die uit ervaring weet wat er speelt in de zorg onderwerpen uit deze hoek van een goed advies voorzien. Meldt u dus aan want uw inbreng is altijd de moeite waard. Ook wanneer u als expert zo nu en dan uw inbreng kunt hebben.

ChristenUnie Slochteren heeft nu ook een forum.

Om alle leden mee te laten denken is er sinds kort ook een lokaal forum aangemaakt. Als ChristenUnie lid kunt u hierop een discussies starten en/of daar actief aan meedoen. De fractie kan er ook voor kiezen om een vraag richting de leden op het forum te plaatsen. We hopen ook daarmee de betrokkenheid te vergroten. U kunt als lid een profiel aanmaken. Hoe u dat doet wordt u uitgelegd. Het forum is te vinden op de website http://slochteren.christenunie.nl/login Op het forum is het eerste onderwerp al geopend. het gaat dan om de resultaten van het onderzoek naar verkeersveiligheid dat door de ChristenUnie is gehouden.

Actief in en buiten de raad.

Ook in de afgelopen maanden heeft de ChristenUnie verder kunnen werken aan het verwezenlijken van onderdelen van haar verkiezingsprogramma. We zitten binnenkort alweer op de helft van deze raadsperiode en daarom is het goed om terug te kijken. We hebben al opvallend veel uit ons programma kunnen realiseren en er gaat ook de komende tijd alleen maar meer bijkomen. We hebben ingezet op relaties. In het beleid komt dat ook steeds meer naar voren er wordt geld vrijgemaakt om kleine initiatieven die de leefbaarheid bevorderen weer mogelijk te maken. We hebben aangegeven dat we daar blij mee zijn, en het College ook denkrichtingen meegegeven. (lees het bijbehorende artikel) De laatste tijd proberen we er een gewoonte van te maken om alle onderwerpen die we in de commissie en raad hebben behandelt van een kort commentaar te voorzien en de uitgedragen standpunten naar voren te brengen. Daarbij maken we wanneer mogelijk ook de koppeling met ons eigen programma. De samenwerking met de ChristenUnie Hoogezand-Sappemeer krijgt ook steeds meer vorm. Deze fractie heeft vooral erg veel expertise op het gebied van zorg, WMO en armoedebeleid. Daarover is regelmatig e-mailcontact en overleg. Ook zijn en worden er samen met vertegenwoordigers uit Hoogezand studiedagen van de Kaderschool bezocht. Het is een extra stimulans omdat we daardoor elkaar ook scherp houden in het toepassen van nieuwe vaardigheden. Het onderwerp Meerstad is eind 2007 in een stroomversnelling gekomen. er wordt nu gewerkt aan een gemeenschappelijke regeling. Vanuit zowel de gemeente Slochteren als Groningen zullen 7 raadsleden beslissingen nemen over Meerstad. Dat werkt beter dan dat beide gemeenten apart te laten doen. Ook met de fractie in de stad Groningen en met de Statenfractie is overlegd welke weg we als fracties kiezen. Ook deze gesprekken verlopen op een goede en plezierige manier.

De ledenvergadering komt er aan!

Op 7 april is er weer een ledenvergadering die om 19:45 begint in 'De Kandelaar' Hoofdweg 34 in Schildwolde. Natuurlijk is ook de fractie aanwezig en hopen we u daar te ontmoeten. Het programma voor deze avond is als volgt.

1. Opening door de voorzitter.

2. Mededelingen en vaststelling agenda.

3. Notulen jaar- en ledenvergadering 26-03-2007 en 22-10-2007.

4. Jaarverslagen secretaris en penningmeester.
Verslag kascontrole.

5. Verkiezing bestuurslid. Dhr. H. Oosterhuis wordt door het bestuur
kandidaat gesteld.
(Leden kunnen volgens het reglement een tegenkandidaat stellen.)
6. Verslag PCR.

7. Pauze.

8. Spreker: R.A.C. (Rudi) Slager

Namens de ChristenUnie gedeputeerde in de Provinciale Staten van Groningen.

Onderwerp: Het werk als gedeputeerde in Groningen.
Wat betekent dit voor de gemeente Slochteren.

9. Rondvraag.

10. Sluiting.

Tot dan!

Groeten, Gerrit Hooikammer (mail) en Niels Joostens (mail)