De ChristenUnie wil graag meer politiek actieve vrouwen.

inclusiefdonderdag 08 november 2007 08:30

De ChristenUnie ziet graag meer vrouwen actief in de politiek.

Vrouwen voelen zich vaak geremd om actief deel te nemen aan de politiek. Ze zijn onzeker of ze wel over voldoende kennis, vaardigheden en ervaring beschikken. Dat concludeert een werkgroep die in opdracht van de ChristenUnie onderzoek deed naar de drempels voor vrouwen om de politiek in te gaan.

Het onderzoek vormt de basis van het boek Vrouwen in de politiek, van stem naar zetel. In acht hoofdstukken komen de barrières aan bod voor vrouwen om politiek actief te worden. Maar nog belangrijker vinden de schrijvers de vele kansen die er zijn om toch in gemeenteraad of een andere politieke functie aan de slag te gaan. Ze hopen met het boek een grotere participatie van vrouwen in het politieke leven te bevorderen.
In de ChristenUnie zijn nog te weinig vrouwen actief. Ze vormen 60 procent van de stemmers, maar in politieke en bestuurlijke functies zijn vijf keer meer mannen te vinden dan dames. Het boek bevat portretten van prominente vrouwelijke partijgenoten als staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat, wethouder Marjan Haak van de gemeente Woerden en Eerste Kamerlid Flora Lagerwerf.

Meer weten? Surf naar http://www.christenunie.nl/nl/inclusief

'Je moet gewoon de stap durven zetten'

De 38-jarige Inge Jongman is raadslid voor de ChristenUnie in de gemeente Groningen. Volgens Jongman, moeder van drie kinderen, moeten vrouwen niet bang zijn om politiek actief te worden. Gewoon die stap zetten, adviseert ze. Was er voor u een drempel om de politiek in te gaan? "Eigenlijk niet. Dat viel alleszins mee. Het politieke mannenbolwerk van grijze sigarenrokende mannen bestaat al lang niet meer. Ik ben in 1997 begonnen als lid van de steunfractie voor de gemeenteraad. Een paar jaar later ben ik eigenlijk vanzelf de raad ingerold. Ik stond gewoon op een verkiesbare plaats. De partij ziet graag vrouwen die politiek actief willen worden." Wat is het voordeel van meer vrouwen in de politiek? "Ze hebben andere invalshoeken. Het is goed dat zaken ook eens van een andere kant belicht worden. Vrouwelijke kiezers kunnen zich dan gemakkelijker in de politiek herkennen." Hoe valt het politieke vak te combineren met een gezin met drie jonge kinderen? "Dit is een ideale baan. We vergaderen veel 's avonds. Dan is m'n man thuis om voor de kinderen te zorgen. En stukken kun je overdag ook thuis lezen. De eerste keer was het best eng om in de raad het woord te voeren. Maar je went er snel aan. Je moet gewoon de stap durven nemen om politiek actief te worden. Mij bevalt het in ieder geval prima." Zijn er vanuit de bijbel bezwaren om als vrouw in de politiek te gaan? "Helemaal niet. Als je gezin er maar niet onder lijdt. Voor mij is de bijbel een richtsnoer bij mijn politieke werk. Je leert eruit dat je iets moet doen voor de samenleving, voor de zwakkeren daarin. Daarvoor is de politiek een goede plek."

Opinie

Archief > 2007 > november