Wat zou je doen met..... €342.599.

besteding jaarrekeningzaterdag 26 mei 2007 14:15

De besteding van het rekeningresultaat over 2006 vraagt om een goede afweging van belangen. Niet alleen voor de korte termijn maar ook voor de middellange en lange termijn. Na afweging van die belangen heeft de fractie van de ChristenUnie gemeend het bestedingsvoorstel van het College van B&W te volgen.

Bij de behandeling van de jaarrekening in de commissie financiën was er al het nodige gezegd en gevraagd. Voor de raadsvergadering bleef nu alleen nog maar het punt besteding van het resultaat over 2006 over. En daarover werd door alle partijen het nodige gezegd.

Waarom hebben we na afweging van belangen gekozen de lijn van het College te volgen. De redenen daarvoor zijn kort samen te vatten.

We stemmen net als alle fracties in met de aanschaf van de defibrillatoren daarmee is een bedrag gemoeid van €25.000. Daarmee worden 13 defibrillatoren en 3 oefenapparaten aangeschaft. Ook is er dan nog geld voor scholing in het gebruik van deze apparaten. Ze kunnen levensreddend zijn en hebben dat ook bewezen.

Om aan de wettelijke taken te kunnen voldoen moet er ook geld worden gereserveerd voor de uitvoering van de nieuwe Wet Inburgering. Daarvoor is geld beschikbaar gesteld. Dit geld heeft nu een doelbestemming gekregen. Daarmee is een totaalbedrag van €40.000 gemoeid. Op deze manier kunnen we ook op dit punt aan de verplichtingen voldoen.

Een betrouwbare overheid vraagt om voldoende en gekwalificeerde ambtenaren.

De overgebleven 277.599 euro zal worden besteed aan het oplossen van de personele problemen. Bij dit laatste hebben we als fractie iets langer stil gestaan. Want een duidelijke verantwoording naar de burger is bij dit punt van groot belang. Waarom vinden we het nodig om dit bedrag te besteden aan het oplossen van de grootste knelpunten? Wij hebben als fractie aandacht gevraagd voor een betrouwbare overheid. Dat betekent dat de overheid en dus ook de gemeentelijke overheid doet wat ze moet doen. Dat is ook wat de burger op zijn minst van de overheid mag verwachten. Wanneer er steeds meer taken van rijksniveau naar lokaal niveau gaan, betekent dit ook dat er meer ambtelijke tijd wordt gevraagd. Daarnaast is er de ontwikkeling van Meerstad ook dit vraagt tijd van de ambtelijke organistatie. We steunen net als de andere fracties de ambities in Meerstad. Het zou vreemd zijn om te eisen dat de wettelijke taken worden uitgevoerd en de ambities worden verwezenlijkt, maar dat we voor de realisatie daarvan niet de ambtelijke tijd beschikbaar willen stellen.

Tijdens de vergadering werd er door de fractie van het CDA een amendement ingediend om van dit bedrag 2 ton te gebruiken voor het personeel en het overige te gebruiken voor een op te zetten subsidiepot voor een 1/3 regeling op het gebied van cultuur, sport en recreatie. Dat klinkt natuurlijk heel simpathiek, maar we hebben dit samen met onze collegepartners niet gesteund. In een reactie op dit voorstel hebben we het opnieuw gehad over het betrouwbaar willen zijn en blijven. Ook de claim dat er nu niets voor de burger wordt gedaan wijzen we in de meest duidelijke bewoordingen af. Ook de ambtenaren staan als onderdeel van de overheid in dienst van de burger. De burger is dus ten volle in beeld!

Opvallend dat de oppositie een aantal keren terugkwam op de bezuinigingsoperatie BeB. En inderdaad uit de nulmeting (benchmark) die toen is gedaan bleek dat we voor de taken die we toen wilden uitvoeren aan 113/114 FTE voldoende hadden.

De terechte vraag is dan natuurlijk ook waarom wijken we er nu van af. De beantwoording van wethouder Boersma was daarover voor onze fractie heel helder. De benchmark in 2004 was gebaseerd op het aantal banen exclusief Meerstad. Er zijn daarnaast ook wettelijke taken bijgekomen. Wanneer we verder willen met de plannen in Siddeburen, de Visie Slochteren, Buitengebied en voorzieningen vraagt ook dat tijd. We willen daar ook mee verder, juist omdat dit voor de burgers belangrijk is. De ambities in Meerstad mogen er niet voor zorgen dat er in de rest van de gemeente niets meer kan worden gedaan. Maar u mag ook verwachten dat we ons houden aan de wettelijke termijnen.

De vergadering op dit punt is terug te beluisteren via de site van de gemeente.

Beluister dit deel van de vergadering.

Gemeenteraad

Archief > 2007 > mei