Website ChristenUnie Slochteren scoort hoog in onderzoek DvhN.

frontwebsitezaterdag 28 oktober 2006 21:45

Deze website doet het goed in een onderzoek dat het Dagblad van het Noorden hield naar websites van politieke partijen in Slochteren en Hoogezand. We scoren een 7,1! En met de verbeterpunten zal zeker iets worden gedaan.

DvhN 27 oktober- Politici in de gemeente Hoogezand-Sappemeer en Slochteren maken een potje van hun websites. Op een enkele uitzondering na is het huilen met de pet op.

Oude berichten, droge opsommingen, slechte presentatie en hier en daar navigatieknoppen die niet werken. Dat blijkt uit onderzoek dat deze krant heeft gehouden onder de websites van dertien van de veertien politieke partijen die in beide gemeenten in de gemeenteraad zijn vertegenwoordigd. De combinatie GroenLinks/D66 in de gemeenteraad van Slochteren heeft niet eens een eigen website. Alle websites zijn op tien onderdelen beoordeeld. Daaruit komt naar voren dat ChristenUnie Slochteren de beste website heeft. Die wordt onderhouden door het raadslid Niels Joostens. Hij heeft ook als enige een zeer actuele (dagelijkse) weblog. Het enige minpuntje is dat hij deze weblog niet als zijn eigen weblog presenteert. De onderdelen waarop is beoordeeld zijn actualiteit, beeld, gebruiksvriendelijkheid, informatie over raadsleden, interactie, links, meningen en standpunten, nieuwswaarde, originaliteit en vormgeving. Sommige sites hebben ook een zoekmachine, maar ook dat is een onderdeel van de websites dat bij de meeste partijen geen naam mag hebben. Wie bij de Hoogezandster partijen het woord ‘Foxhol’ intikt, krijgt geen vermelding of een drie jaar oud bericht. Datzelfde geldt voor Slochteren waar het woord Fraeylemaborg geen resultaten oplevert, behalve op de site van de ChristenUnie. Met de vormgeving valt het over het algemeen nog wel mee, mede omdat veel partijen voor hun homepage de landelijke opmaak hanteren. Maar de inhoud is over het algemeen bedroevend. Oude, gortdroge en soms ellenlange verhalen, weinig interactie en weinig lokaal nieuws.

Juryrapport: website ChristenUnie Slochteren.

Uniforme site van ChristenUnie Nederland, maar grotendeels lokaal gevuld. Leuke diavoorstelling van Slochteren. Ook qua tekst (links). Bij de fractie geen foto’s, maar van landelijk fractievoorzitter Rouvoet. Geen adressen adviseurs.

Oordeel over de sites van de collegapartijen.

Gemeentebelangen: Zo op het oog een frisse en overzichtelijke site met boven in de balk foto's van Slochteren. Een niet erg actuele column met veel kritiek op andere partijen. Fractieberichten van 3 juni...en onder het kopje 'bijblijven' nietszeggende berichten van 29 januari 2006. Onder het kopje 'actueel' een nota van 5 augustus. Cijfer: 5,6.
CDA Slochteren: Matige homepage met zeer oude berichten van januari tot en met september 2006. Wel overzichtelijk en met een regionale poll: Eemshaven kerncentrale ja of neen. Gastenboek vermeldt alleen maar uitslag van eerdere polls. Agenda loopt drie weken achter. Cijfer: 5,3.
PvdA Slochteren: Homepage begint verwachtingsvol met de kop 'Een nieuwe lente en een nieuw....' Bericht is echter van juli 2006. Nieuwsbrief van februari 2006. Fractie- en bestuursleden zonder foto's, wel van de wethouder. Bij 'verkiezingen' berichten van maart en april 2006. Bij navigatieknopjes twee keer 'home' en bij logboek opmerking 'nog niet in gebruik'. Knopje 'contact' werkt evenmin. Cijfer: 4,1
VVD Slochteren: Advies: haal deze site zo snel mogelijk uit de lucht. Homepage met nieuwsberichten uit februari 2006 over de verkiezingsposter, verkiezingsfolder, verkiezingsadvertentie en liberalisme. Tja. Cijfer: 1,2

Archief > 2006 > oktober