Hoe je ook (herin)deelt de uitkomst moet wel kloppen.

gemeentekaartvrijdag 04 oktober 2013 09:30

Herindeling komt in het rijtje van MVDWOA (voor de jongere lezers een ezelsbruggetje in de categorie TVTAS, maar dan voor de volgorde van berekeningen) niet voor. Delen wel. Dat laatste is bij herindelen weer niet de bedoeling. Opschalen oftewel vermenigvuldigen weer wel. Groter is beter, lijkt het mantra en zoals dat gaat bij mantra’s, daar kan en mag veel voor wijken.

Of de som der delen minder is dan geheel of het geheel juist meer is dan de som der delen is niet bekend. Wat wel bekend is; en ook wetenschappelijk onderschreven wordt, is dat de keuze voor herindelen vanuit het idee dat het kostenbesparend is niet klopt. Lasten stijgen evenals de kosten in elk geval de eerste acht jaar, en omdat dit ook pas acht jaar wordt gemeten blijft onduidelijk waar dit stopt. Intussen kun je jezelf afvragen of de burger er dan wel zoveel beter van wordt.

Slochteren heeft een richting gekozen in het herindelingsverhaal. We hebben onze voorkeursvariant uitgesproken. Persoonlijk heb ik niet zo veel op met de redenen waarom. Wat ik vind van het rapport "Grenzeloos Gunnen"? Er staat grenzeloos veel onzin in en zeker geen bijdrage die aantoont waarom herindeling een oplossing is. Eerder verwoordde ik het al als volgt. De gesignaleerde mentaliteitskwestie waarin het onderling vertrouwen klein en de onderlinge concurrentie groot is speelt voor Slochteren niet. Dit vertrekpunt is zo leidend in het aangehaalde rapport dat dit niet de reden kan zijn om te kiezen voor herindeling. De gehele gemeenteraad van Slochteren herkende zich ook in die kritiek.

En om nu te zeggen dat het hebben van samenwerkingsverbanden en daarbij horende gemeenschappelijke regelingen nu zo belemmerend werken? Als echt probleem heb ik de geringe politieke legitimatie nooit ervaren. Die politieke legitimatie is er gegeven de inhoud van de verkiezingsprogramma’s van de Slochter raadspartijen ook niet. Bovendien heb ik onze bestaande GR-en nooit als vervelend gezien. Ze zijn effectief en hebben hun dienst bewezen. Hoe schimmig is een IBOR dan wel niet. Of mag die vraag niet gesteld worden als het gaat om samenwerking.

Ondertussen dendert de trein voort. Diezelfde trein waarin we als Slochteren zijn gaan zitten met het idee dat we niet over ons laten beslissen. Die keuze lijkt er één gebaseerd op angst. Door keuzes van het kabinet en druk vanuit het provinciehuis was meedoen inderdaad een gerechtvaardigde keuze. Maar om nu te doen of de wereld om ons hen niet is veranderd. In het NRC [naar bericht] werd naar aanleiding van Haren een kernachtige samenvatting gegeven van de valkuilen.

Wat mij persoonlijk het meeste stoort is dat er, achter de schermen, een heel schimmig spel wordt gespeeld. Een burgemeester die aangeeft aan bepaalde taken niet toe te komen omdat hij het zo druk heeft met de herindeling mag wel eens uitleggen waaraan. Hoezo druk? Wat valt er nog te bepraten nu anderen eerst aan zet zijn en we eerst maar eens netjes op onze beurt moeten wachten tot er meer bekend is. Ik krijg het idee dat er op de rekenmachine van de burgemeester maar een berekeningsmogelijkheid zit; snel herindelen.

Herindelen doen we wel op voorwaarden die we als ChristenUnie duidelijk hebben genoemd. Dat kader blijft gelden. Niet voldoen aan de voorwaarde heeft als gevolg dat we eerst niet verder gaan in het proces. Daar zijn we helder over. De uitkomst moet kloppen en niet kloppend worden gemaakt. Daar moeten bestuurders goed oog voor hebben.

 

Labels
Weblog

« Terug

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht