En…waar waren de PvdA en VVD?

gasvlammaandag 18 februari 2013 15:00

Afgelopen donderdag gebeurde wat iedereen – grote woorden van de bestuurders in Groningen ten spijt - natuurlijk al lang wist. De Groningers kunnen best even wachten tot minister Kamp zo rond december zijn antwoorden binnen heeft op niet minder dan elf rapporten. Je kunt het de man niet kwalijk nemen dat hij daarna nog even rustig de tijd neemt om alles eens goed op zich in te laten werken.

Ondertussen in Groningen: De PvdA riep heel hard om compensatie, de VVD noemde dat weer belachelijk. Dat lijkt mij niet echt te matchen, maar in de coalitiepolitiek lijkt alles te kunnen. Donderdag werden dan ook bijna alle moties met voor de Groningers echt belangrijke inhoud naar de prullenmand verwezen. Wat ombudswerk en andere prullaria is eerst wel genoeg voor die Groningers.

En ja hoe leg je de draai dan nog een beetje netjes uit, zonder al die rode bolwerken tegen je in het harnas te jagen? Je gebruikt gewoon het bestuurlijke gedoe tussen de burgemeester van de stad en de CdK als schaamlapje. Dat het betreffende Kamerlid ook eerder al blijk gaf van een bijgedraaide visie konden we in de Volkskrant al lezen.

Jaarlijks drijft de rijksbegroting op de kurk van aardgasgelden. Niet minder dan 11,5 miljard gaat rechtstreeks naar prestigeprojecten die voornamelijk in de Randstad te vinden zijn. Als dank voor het zakken en trillen worden de Groningers al jaren gecompenseerd met 1% van alle opbrengsten.

De motie van ChristenUnie Tweede Kamerlid Dik-Faber om te komen tot een compensatiefonds werd niet gesteund door de PvdA, VVD, PVV, CDA, SGP. Zij stellen economische belangen boven veiligheid van inwoners in Groningen.  Waar waren de PvdA en de VVD? Die ziet u straks met mooie beloften weer aan het begin van 2014 als de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen goed op stoom is gekomen.

MOTIE VAN HET LID DIK-FABER C.S.

Voorgesteld 14 februari 2013

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat:

–   de inwoners en bedrijven van Groningen hinder ondervinden van de gaswinning in het gebied;

–   de waarde van woningen daalt als gevolg van de steeds frequenter optredende bevingen;

–   de aantrekkelijkheid van het gebied achteruitgaat door de gevolgen van gaswinning (o.a. minder investeringen);

overwegende dat:

–   investeringen via een regiofonds het gebied aantrekkelijk houden voor burgers en bedrijven;

–   een impuls voor Energy Valley goed is voor de werkgelegenheid en de energietransitieopgave;

–   een commissie van wijzen (commissie-Meijer) eerder aanbevelingen heeft gedaan voor het Waddengebied;

verzoekt de regering, voorbereidingen te treffen voor het instellen van een regiofonds, gevuld met aardgasbaten, voor investeringen in het gebied, onder meer gericht op energietransitie, en een commissie van wijzen in te stellen die hiervoor aanbevelingen opstelt,

en gaat over tot de orde van de dag.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht