Keuzes maken.

Kiezen1zaterdag 26 juni 2010 12:00

De zomerbrief 2011 die de afgelopen week in commissieverband werd besproken heeft weinig echt spannende politieke tegenstellingen aan de dag gelegd. Dat had ik eigenlijk ook niet verwacht, want in het Bokkeblad was afgelopen woensdag en dus een dag voor de vergadering al te lezen wat “de politiek” van de zomerbrief vond. Omdat de zomerbrief in lijn is met de eerder gemaakte afspraken in het coalitieakkoord kan ik me er goed in vinden. Want 2011 wordt gebruikt om voorbereid te zijn op de bezuinigingsronde uit Den Haag. Dat vraagt om een goede afweging van belangen en ook om een goed overleg met de inwoners van onze gemeente. Omdat pas later bekend wordt wat we allemaal kunnen verwachten gaan we in 2011 niet spectaculair uitgeven doen die zwaar en lang op de begroting gaan drukken. Bestaand beleid voeren we gewoon nog steeds uit en dat kunnen inmiddels veel gemeenten ons ook al niet meer nazeggen.

Zodra we het in Slochteren hebben over bezuinigen gaat het ineens weer over de BeB. Dat begint inmiddels een soort van speeltje te worden voor ingewijden uit de periode 2002-2006. Inmiddels heeft het overgrote deel van de raad al helemaal geen idee meer van wat zich in deze periode heeft afgespeeld. Sommige raadsfracties zijn in de tussentijd compleet gewijzigd en hebben door verandering van samenstelling ook nieuwe fractieleden die de ins en outs van deze taakstelling niet meer kennen.

Ik heb me dan ook afgevraagd welk redelijk doel er kan worden gediend door terug te wijzen naar deze periode. Volgens mij is die er niet en hebben we wel iets beters om over te praten. De wereld is er sinds 2004 namelijk heel anders uit gaan zien. De ChristenUnie heeft dan ook alle fracties opgeroepen om mee te willen denken aan oplossingen voor beleid dat we belangrijk vinden en willen handhaven en daarbij ook over politieke schaduwen heen te willen springen. Dat lijkt me beter dan om de zoveel tijd elkaar met eigen waarheden ten aanzien van de voor-voorliggende periode te bestoken. Ik ben er in elk geval niet voor.

De belangrijkste les die de ChristenUnie destijds zag was dat het toen erg snel ging en het destijds erg laat werd gesignaleerd. Kortom in korte tijd keuzes maken zonder echt goed overleg met de bevolking. Dat kunnen we deze keer anders doen en daar zijn we samen verantwoordelijk voor. Elke raadsfractie heeft een positieve bijdrage toegezegd en daar zal ik ze te zijner tijd ook allemaal aan houden.

De bijdrage van de ChristenUnie over de zomerbrief vindt u natuurlijk ook op de website. /zomerbrief2011

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht