Ontvlambaar.

Week 16 per dag.

Niels Joostens

Vrijdag 18 april 2008.

Ik vroeg me al af wat die paparazzifotograaf gisteren te zoeken had bij het gemeentehuis, maar na het zien van het Dagblad valt het puzzelstukje op de goede plek. De gezamelijke oppositie schiet weer eens in de kramp omdat er een vergadering niet doorgaat. Het is toch wat als je het Dagblad nodig hebt om op de hoogte te blijven. Blijkbaar kom je dan nooit op straat. En je mag van mij best kritiek hebben, maar tot nu toe heb ik nog geen enkel initiatief gezien dat ook maar een klein beetje hout snijdt. Tot nu toe heeft de griffier verschillende keren de bal voor het doel gelegd, maar blijkbaar trapt men liever over of naast. Het jeugdbeleid zou door raadsleden worden voorzien van zinvolle input. Maar het bleef lange tijd oorverdovend stil. Het was een operatie van vlot trekken en de komende week komt er eindelijk weer eens vaart in dit dossier. Gaat het dan volgens mij allemaal goed? Nee, natuurlijk niet. Ik word ook wel eens aan het lijntje gehouden, krijg ook nog antwoord op verschillende vragen. Van sommige zie ik het nut al niet eens meer omdat het al een gepasseerd station is. Dat kan beter en moet ook beter. Maar om nou steeds op elk incident te duiken, de waarheid zo in te kleuren dat de grens tussen waarheid en onwaarheid wel erg schimmig wordt? Het is niet de stijl van de ChristenUnie en we staan daarin hoop ik niet alleen.

Donderdag 17 april 2008.

Door sommigen verguisd al was het alleen maar voor de vorm, maar we hebben vanavond weer een TVB. Centraal stonden het school-first verhaal en KAS. School-first is een succesvol traject ten minste als je kijkt naar de resultaten die nu worden gepresenteerd. De cijfers van de dalende werkloosheid die gekoppeld worden aan het school-first roepen bij mij wel de vraag op of je dit wel op deze mnaier kunt doen. Daar zitten ook andere economische (f)actoren achter en daarvan is het school-first verhaal op zijn hoogst één van de onderdelen. Het is denk ik wel goed dat we op de hoogte zijn van instroom en effect van dit traject. Jongeren moeten ten slotte ook goed voorbereid en met het juiste "gereedschap" klaar worden gestoomd voor een maatschappelijke taak. Niet iedereen kan dat op eigen kracht. Soms heb je gewoon een zetje nodig en is het niet zo dat je maar afwacht tot de wal het schip doet keren.

Woensdag 16 april 2008.

Op het Provinciehuis worden we vanavond als gemeenteraden van Groningen en Slochteren bijgepraat over Meerstad. Ook de Statenleden zijn van de partij, al hebben zij eerst nog even een extra stoomcursus Meerstad gehad voor onze bijeenkomst aan. Van de politieke partijen in de stad is alleen de ChristenUnie aanwezig. Vreemd want de meeste andere partijen hebben meer raadsleden dan onze collega's in de stad, moest iedereen ineens bij een commissievergadering zijn als derde of vierde woordvoerder? Slochteren doet het wat bezetting betreft beter met uitzondering van gemeentebelangen waren alle fracties vertegenwoordigd. De meeste informatie was wel bekend, maar zoals dat gaat al wat verder weggezakt in het geheugen. Dat is nu weer helemaal opgefrist, al heb ik wel het idee dat sommige zaken in het verleden anders gepresenteerd zijn dan nu wordt verteld. Na afloop praat ik samen met Gerrit en David nog even na. Goed dat de contacten die kant op ook weer even zijn aangehaald.

Dinsdag 15 april 2008.

Het spelletje wie is speelt elkaar het beste de schuld toe is inmiddels zoals te verwachten was weer los gebarsten. Het lijkt de politiek wel, zodra er iets fout gaat wordt de schuld direct bij een ander op het bordje geschoven. Ik moet er vaak om lachen want je ziet dan erg "verknipte" beelden voorbij komen. Eerder beleid want onder de eigen partij ook niet succesvol was wordt afgezet als lang zo slecht niet. Sterker nog; nog even en het was het ei van Columbus. In Slochteren hebben we daar ook een handje van. Vraag is dan direct of het a relevant is, want bewijs maar eens dat wanneer jij aan de touwtjes had gezeten het beter was gegaan en b getuigend van een grote mate van zelfoverschatting. Vaak wordt er pas geroepen dat het anders had gemoeten als alles al gepasseerd is. Ik heb daar geen problemen mee, maar het is wel veel geloofwaardiger als je zelf eerder ook al een alternatief hebt aangedragen. Daar blijft het vaak bij. Sommige politici zijn wat dat betreft ware pyromanen. Ze houden bij een smeulent vuurtje het liefst een flinke jerrycan benzine. Daarmee worden zaken groter dan ze zijn en is de hardop gevraagde oplossing weer verder weg dan eerst het geval was.

Maandag 14 april 2008.

De beelden FC Groningen-Ajax van gisteren hebben gisteren Groningen internationaal weer eventjes op de kaart gezet. Het is de vraag of je daar blij mee moet zijn, want op deze gratis pr zit denk ik niemand te wachten. Vandaag hoor ik van verschillende mensen die erbij zijn geweest dat het erg beangstigend is geweest. Achteraf kunnen we zeggen dat het allemaal veel erger af had kunnen lopen. Het laat ook zien dat mensen licht ontvlambaar zijn wanneer het gaat om het eigen clubje. In de geografie bestaat er een nieuw begrip voor: iconografie. Iconografie vind je op veel verschillende manieren terug. Het meest tot de verbeelding spreken de muurschilderingen in Noord Ierland. Wetenschappers zijn het er tegenwoordig wel over eens dat het te simpel is om dit conflict alleen terug te voeren op het geloof. Die mening wordt overigens ook in Ierland zelf gedoceerd en verder uitgelegd. De studie ernaar is erg de moeite waard en omdat het een relatief nieuw onderzoeksterrein is blijft het actueel.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht