Provinciaaltje.

Week 15 per dag.

Niels Joostens

Vrijdag 11 april 2008.

Een aantal dagen geleden ben ik in het bezit gekomen van een nieuwe atlas. De atlas van het onderwijs is een cadeautje van Noordhoff omdat ze tegenwoordig zonder Wolters door het leven moet. Deze scheiding heeft alles te maken met de liefdesverklaring van Kluwer aan Wolters. Het maakt mij allemaal niet zo heel erg veel uit. En het cadeautje was in elk geval heel erg sympathiek. Voor wie het heeft gemist deze korte atlas is ook helemaal op Internet terug te vinden. [link] Ook voor Groningen zitten er een paar opvallende kaarten bij, zoals bijvoorbeeld het percentage docenten van boven de 50. Samen met Limburg scoren we erg hoog.

Donderdag 10 april 2008.

De commissievergaderingen die op de agenda stonden gaan niet door. Er zijn raadsleden die daar om treuren. Blijkbaar hebben ze teveel vrije tijd en is een vergaderingetje voor hen een moment om de week te breken. Het kan ook terechte zorg zijn omdat er dan misschien niets gebeurt. Maar als er niets te bespreken valt lijkt me toch samenroepen niet zo zinvol. De agendacommissie doet het wat dat betreft toch nooit goed. Is er weinig te bespreken dan kon het net zo goed niet doorgaan en als het dan niet doorgaat is dat vervolgens ook weer niet goed. Het gaat volgens mij ook helemaal niet om treuren, het is gewoon ouderwets zeuren. Omdat het vroeger allemaal beter was. Toen er nog eens lekker kon worden gesaneerd, de raadszaal te klein bleek omdat er vervolgens inwoners waren die daar niet zo blij mee waren. Op andere momenten was de publieke tribune leger dan nu wel het geval is. Nu heeft natuurlijk iedereen de vrijheid om zaken scherp te stellen, maar daarbij hoort onlosmakelijk ook de verantwoordelijkheid om de feiten recht te doen. En aan dat laatste schort het nog wel eens. Ik had vanavond in elk geval weer genoeg te doen.

Woensdag 9 april 2008.

Kent u het verschil tussen absolute en relatieve afstand? Nee? Dat komt dan mooi uit want dan kan ik het direct even uitleggen. Met absolute afstand bedoelen we de afstand gemeten in kilometers. Die komt u tegen op de bordjes van de ANWB langs en boven de snelwegen. De afstanden blijven steeds gelijk omdat de ligging van de plaatsen ten opzichte van elkaar niet verandert. Met relatieve afstand bedoelen we de afstand in tijd, geld en moeite. Dat vraagt ook om verdere uitleg. Vroeger lagen Groningen en Den Haag even ver uit elkaar als vandaag. De afstand in tijd is ondanks de files wel een stuk korter geworden. Ook de kosten om er te komen zijn relatief lager, daar kan zelfs een sterk gestegen benzineprijs niets aan veranderen. Toch lijkt het wel of de relatieve afstand tussen Groningen en Den Haag nogal te verschillen. Vanuit Den Haag is de relatieve afstand naar Groningen groter dan omgekeerd. Dat zie en merk je in veel zaken terug. In een vakblad voor geografen wordt niet voor niets wel eens gewezen op dit fenomeen. Noord Nederland als het Jutland van Europa heeft oud-minister May-Weggen wel eens geroepen. Jammer dat ze er zelf ook helemaal niets aan heeft gedaan om dat beeld bij te stellen. Vraag is wel of dat allemaal zo erg is. Aan de ene kant is het voor veel mensen heerlijk om  te zeiken over Den Haag. We zijn niet in beeld, we worden niet gehoord, ze willen wel het gas maar zien ons verder niet staan. Tegelijkertijd hoor je diezelfde mensen soms om het hardst roepen dat die Randstedelingen vooral moeten blijven zitten waar ze zitten. Want rust en ruimte moeten als waarde wel blijven bestaan. Het blijft een lastig conflict. Tijd om eens een keuze te maken! En laat dat nu net zijn waar het in de politiek om hoort te draaien.

Dinsdag 8 april 2008.

Er wordt meer dan eens afgegeven op het communicatiebeleid van de overheid. Ook in Slochteren komt dat regelmatig voor. Voor het vertrouwen is dat natuurlijk altijd verkeerd, het werkt verstarrend en is altijd contra-productief. Niet zo vreemd dat er ook veel aandacht voor is. Door al die aandacht ga je jezelf zo langzamerhand wel afvragen of er nog wel eens iets goed gaat. En dat is gelukkig meer regel dan uitzondering. Zo heb ik gisteren van de gemeente een keurige en kleurige uitlegbrief gehad over de begrazing van het dorpsrandpark. Alles wordt nog eens duidelijk vertelt, en in het hele project zijn inwoners steeds geïnformeerd. Daarover lees je natuurlijk niets in de krant en dat hoeft natuurlijk ook niet. Het is natuurlijk niet zo bijzonder dat het goed loopt, de uitzonderingen die u wel leest bevestigen voor mij de regel. En voor al die criticasters heb ik nog een oproep: Ga zo door, want dat houdt ook de gemeente scherp op communicatiebeleid. Ook als fractie hebben we daar steeds oog voor. Samen moet het lukken om ook de uitzonderingen uitzonderlijk te maken.

Maandag 7 april 2008.

De ledenvergadering van vanavond heeft een heel goed verloop gekend. Met een bestuursverkiezing waarbij Henk Oosterhuis die door het bestuur werd voorgedragen unaniem werd verkozen. Daarna was het woord aan ChristenUnie gedeputeerde Rudi Slager. Hij had een goed verhaal met veel anecdotes en de ongedwongen manier van spreken maakte het tot een plezierig verhaal. Ook voor vragen is alle tijd. We maken kennis met een gedeputeerde die er vooral voor Groningen is. Hij heeft ons een goed beeld gegeven van zijn afwisselende baan. En de afspraak met de gedeputeerde om eens op zijn spreekuur te komen wordt binnenkort gemaakt.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht