WWJD?

wwjdmaandag 04 februari 2008 08:30

Week 6 per dag.

Niels Joostens

Donderdag 8 februari 2008.

Het zijn hectische dagen en daarvan spant deze dag absoluut de kroon. Na een ochtend met lessen volgen de nodige vergaderingen die allemaal ook bijna standaart de neiging hebben om uit te lopen. Ik ben dan ook nog geen 10 minuten thuis als ik weer op pad kan naar het gemeentehuis voor de commissievergadering. Die verloopt best aardig en vraagt ook de nodige tijd. Vooral op het punt van de WGR zijn er de nodige kanttekeningen en vragen. Het standpunt van de ChristenUnie is helder, we vinden het een goed stuk. Wel hebben we nog een aantal aandachtspunten meegegeven. Die hebben vaak te maken met de tekst die soms wel heel erg omzichtig en voorzichtig is geformuleerd. Niet echt de heldere taal waar we als fractie graag naar toe zouden willen. De verdeling 50-50 tussen beide raden en colleges in de nieuwe bestuurslaag is natuurlijk een prima uitgangspunt. Hoe de praktische invulling verder wordt uitgewerkt is nog afwachten, voor de afloop van dit jaar moet alles rond zijn en kunnen we nog slagvaardiger aan het werk.

Woensdag 7 februari 2008.

In de fractievergadering van vanavond zijn we het snel eens over onze lijn op de verschillende onderwerpen die op de agenda staan. De concept voorstellen leveren voor ons nog wel een aantal vragen op. Die hebben vooral te maken met de praktische invulling. Eerder hebben we als fractie al vragen gesteld over de democratische legitimatie. Het stuk dat we morgen gaan bespreken zegt er ook het nodige van. Als fractie staan we achter de WGR, het is de enige manier waarop je op een goede en effectieve manier kunt werken aan de realisatie van Meerstad. Het voorstel is om te komen tot een bestuur met vanuit beide gemeenteraden 7 leden en vanuit de colleges 2 leden. Voordeel is dat de focus nog meer komt te liggen op de ontwikkeling van het gebied en daarmee naar ik hoop ook de kennis. Ik heb me eerlijk gezegd wel eens verbaasd over de manier waarop we met Meerstad omgaan in de raad. Het glazen bol gehalte was soms wel erg groot. Problematiseren van een probleem dat er niet eens is. Ach ook een casuïstiekje kan best leuk zijn. Toch?

Dinsdag 6 februari 2008.

Voor komende donderdag staat er alleen een commissievergadering BMR gepland. De vergadering van mijn eigen commissie komt te vervallen. De commissie van Gerrit is interessant genoeg. Nieuwe ontwikkelingen om verder te komen tot de vorming van de gemeenschappelijke regeling. Ik lees de stukken vandaag al even vluchtig door, morgen hebben we onze fractievergadering en bepalen we onze lijn. U leest het daarna op onze website. Vervolgens is het onderdeel voor de discussie tijdens de eerste chat. Dag en uur daarvoor volgt nog. Dus praat wanneer u daar behoefte aan heeft een gezellig en inhoudelijk mee.

Maandag 5 februari 2008.

Ik ben nog steeds een beetje aan het bijkomen van het afgelopen weekend. Na het gebed dat vorig jaar centraal stond hebben we nu gepraat over geloof. Dat lijkt zo op het eerste gezicht wel heel erg op een containerbegrip waar je alles in kunt stoppen. Toch viel dat heel erg mee en hebben we behoorlijk de diepte kunnen zoeken. Bij geloof horen in het christendom ook hoop en liefde. Die komen in de volgende twee jaar naar voren. In Lunteren kom je ook altijd wel weer bekenden tegen, vaak mensen die je kent vanuit de ChristenUnie en ook op vele gebieden actief zijn in hun kerkelijke gemeente. Zo'n weekend zet je wel weer even aan het denken. Ook hoe je aankijkt tegen de politiek. Waar doe je het eigenlijk voor en is het niet beter je tijd in te zetten voor andere dingen. Er zitten per slot van rekening ook minder leuke kanten aan de politiek. Omdat de politieke inhoud en de politieke persoon nog wel eens met elkaar worden verward. Politiek zoals wij dat kennen komt in de bijbel niet meer voor. Op zondag hebben we na het eten aan tafel gelezen uit de Kronieken. Daarin vraagt Salomo wanneer hij daartoe wordt uitgenodigd niet op geld en bezit, maar om wijsheid. Wijsheid om op een goede manier het volk Israël te besturen. Wat dat betreft is er niets veranderd, ook nu zouden we vaker een wijzer moeten zijn. Speak what you preach! Voor mij betekent dat praktisch vaker stilstaan bij de vraag WWJD. What would Jesus do?

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht