Sonrise

Week 13 per dag.

Niels Joostens

Vrijdag 30 maart 2007.

Schreef ik gisteren nog dat er ook in onze provincie en mogelijk ook in onze gemeente te maken hebben met groeiende aanhang en op zijn minst ongezonde belangstelling voor rechts extremisme. De berichten die me vandaag via de media bereiken stemmen me al helemaal niet vrolijk. Want wat er nu in Winschoten is gebeurt gaat mijn voorstellingsvermogen ver te boven. Ronduit verwerpelijk en heel erg gevaarlijk. Denk je veilig te zijn in Nederland moet je opnieuw vertrekken omdat het te gevaarlijk is geworden. Gelukkig dat er ook goede berichten in de krant staan, anders zou ik hem opzeggen. Gelukkig heeft het Friesch Dagblad, nog steeds een prima verslaglegging en is er daardoor een prima balans. Niet van die schreeuwende koppen zoals ik bij het Dagblad iets te veel zie de laatste tijd. Zelfs de koppen ademen al een sfeer die me niet aanstaat. Onder de kop ' Weerstand tegen 'gristelijke bevoogding' van kabinet', een artikel dat als achtergrond wordt verkocht, maar verder niet zo heel erg veel achtergrond biedt. Beetje jammer want wat mij betreft horen er dan meetbare en verifieerbare gegevens bij te staan.

Donderdag 29 maart 2007.

Vandaag flink wat kilometers in de benen, want ik ga niet alleen naar Delfzijl maar ook bijna in één ruk door naar Hoogezand. Daar zijn we als gemeenteraad te gast om de nodige informatie te krijgen. Die informatie is belangrijk omdat we het mee kunnen nemen in het nieuw te ontwikkelen jeugdbeleid. Belangrijk omdat we nu beleid maken dat in samenwerking met verschillende partijen tot stand komt. Ik zie die manier van werken wel zitten. Maar zie ook de nodige valkuilen. Het polderconcept werkt vaak heel erg goed, maar heeft als manco dat we soms erg lang blijven hangen in het proces consensus. Daarom wil als we als groep aan het werk gaan ook een tijdspad formuleren en vooral erg goed bewaken. Het overleg met de politie was erg verhelderend. Na een uiteenzetting over extreem rechts in de provincie Groningen was tijd en aandacht voor het werk van de jeugdagent. Veel verbazing bij de uiteenzetting over extremisme. Ik keek er al niet meer van op, wel ben ik geschrokken van de olievlekwerking die er steeds meer is. Het verbieden van sommige groepen zoals Den Haag juist vandaag voorstelt lijkt sympathiek maar zorgt er waarschijnlijk ook voor dat de ideeën onder een andere groepsnaam worden voortgezet. Met name jongeren zijn gevoelig voor deze invloeden. Werk genoeg dus voor de jeugdagent. Door Kasper Bodde de jeugdagent in onze gemeente worden we ingelicht over de manier waarop de politie werkt. Vooral het koppelen van bestanden en het invoeren van gegevens zorgt er voor dat er een beter zicht komt op de jongeren die weleens iets doen waar de samenleving niet blij mee is. De cijfers laten zien dat we in Slochteren weinig grote problemen hebben met jeugdoverlast. Het gaat vaak ook om de perceptie, wat de één als overlast ervaart is voor de ander totaal geen probleem. Behoorlijk relatief dus, maar daarom niet minder serieus te nemen.

Woensdag 28 maart 2007.

Vandaag een gevlieg tussen twee lokaties en dan moet je niet hebben dat ook de brug nog eens en tijdje open staat. Op zo'n moment zou ik willen dat we in Nederland overal aquaducten hadden. Uiteindelijk maar een versnellinkje erbij en flink doortrappen. De examentraining is in volle gang en ik heb de stille hoop dat het helemaal goed gaat komen. Na het avondeten ga ik naar de dagelijkse overdenking die ons op weg brengt naar Pasen. de sobere inrichting van deze minidienst bevalt me wel. Daarna snel weer verder met het werk want morgenavond komt dat er niet van. Morgenavond ga ik namelijk naar de politie. Gelukkig niet alleen, maar met een hopelijk bijna complete raad. We laten ons daar informeren over het onderwerp jeugd en politie. Die informatie kunnen we ook weer goed gebruiken in de vernieuwende opzet die we voor ogen hebben bij het betrekken van groepen bij het beleid.

Dinsdag 27 maart 2007.

Ondanks de drukte lukt het me om vanavond toch nog even een paar uurtjes aanwezig te zijn bij het zaalvoetbal. Maar niet voordat ik de nodige mail heb verstouwd. Voor je het weet zit er weer een hele lading te wachten in de bus. Ik ontkom er niet aan om een schifting te maken in mails die perse moeetn worden beantwoord en mailos die wel even kunnen wachten. Van de jongeren van de jeugdvereniging een mailtje met een beginnende paniekaanval. Dat is inmiddels ook weer opgelost. Gaat prachtig worden die dienst. De boodschap van Pasen heeft ook alles te maken met de titel van de weblog deze week.

Maandag 26 maart 2007.

Met het afgaan van de wekker begint een drukke werkweek. Veel vergaderingen en een hele massa met na te kijken werk die de komende week wordt geproduceerd. Maar wel een weekje waarin de zon flink gaat schijnen. Ten minste dat voorspelen de weermannen en vrouwen. Als ik zelf kijk naar de weerkaarten kan ik daar helemaal in meegaan. Nog even en dan begint de Ierse zomer. Vaak is het daar eind april begin mei erg mooi weer. Ik zit er hard aan te denken om er dan naar toe te gaan. Vooral het Zuidwesten is dan erg mooi. In de avonduren hebben we de ledenvergadering van de ChristenUnie met na de pauze als spreker onze eigen burgervader. In gesprek over zijn werk als burgemeester aan de hand van zijn agenda met vooruit en achteruit kijken. dat kan ook als je bijna dertig jaar geleden voor het eerst in die positie bent begonnen.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht