Dia is Muire dhuit Baile àtha Cliat

irelanddonderdag 17 augustus 2006 20:30

Deze week een weblog vanuit Ierland. Vreemde titel? Ja, maar het betekent gewoon 'Hallo Dublin' in het Iers, en is een van de weinige woorden van deze taal die me is bijgebleven van mijn studieverblijf in dit mooie land. Na zes jaar weer terug op Ierse bodem.

Dinsdag 22 augustus

Omdat het vandaag dag van vertrek is pakken we voor we ontbijten alles weer in. De reistas zit veel voller dan de heenreis en ik ben benieuwd hoeveel kilo's er nu meer in  zitten dan de heenreis. Rond de middag checken we uit en vertrekken we naar het centrum om vanaf daar de Airlink richting Dublin Airport te nemen. De veiligheidsmaatregelen zijn hier strikter en strenger dan op Schiphol. Alle bagage wordt direct vernietigd als er niemand bij staat. Bij het afgeven van de bagage blijkt dat ik er 4 kilo aan gewicht bij heb gekregen. We maken maar even een rondje door het Taxfreeshopping gedeelte. Om 17:10 kiezen we het luchtruim en komt er een eind aan dit bezoek. Het zal zeker niet de laatste keer zijn. Boven de Noordzee en een deel van Amsterdam hebben we nauwelijks wolken. Wat is het hier vlak en waterrijk. Om 19:25 zetten we weer voet op Nederlandse bodem.

Maandag 21 augustus.

Vandaag maken we de tour die ook per bus is af te leggen. Mijn eerdere ervaring is dat je in no time langs de plekken komt en er amper iets van kunt zien. En belangrijker er verder ook helemaal niets over komt te weten. Met het reisgidsje in de hand maken we ons op voor wandeling. Langs het park en door de wijk Templebar en de beide kathedralen St Marys van de Anglicanen en St Patrick van de Katholieken komen we uit in het oude hart van Dublin het Dublinia. Hier staat de oudste bewaarde kerk uit de 11e eeuw gebouwd door de Noormannen. Een erg mooi bouwwerk. St Marys is helaas niet voor publiek geopend omdat er een TV serie wordt opgenomen. best leuk om de acteurs in Middeleeuwse gewaden rond te zien lopen. Hoogtepunt letterlijk en figuurlijk is het bezoek aan St Jamesgate. In dit oude pakhuis is een erg mooi museum gevestigd waar de hele geschiedenis van Guinness uit de doeken wordt gedaan en waar het brouwproces van dit donkere bier wordt uitgelegd. Het is sinds mijn vorige bezoek helemaal vernieuwd en uitgebreid. Uiteindelijk komen we op de zevende etage waar we ons glas Guinness kunnen nuttigen. Ik ben niet zo kapot van dit bier en neem daarom maar een frisdrankje. Hier hebben we door de Panoramaramen een 360 graden uitkijk over de hele stad. Alleen hierom was het bezoek al meer dan de moeite waard. Tegen de avond zijn we weer terug aan de Merrionroad.

Zondag 20 augutus.

Ook vandaag weer een zonnige dag. 's Morgens nemen we uitgebreid de tijd voor het ontbijt. Het is rustig op de weg voor het hotel. In de Golden Pages heb ik gezocht naar  een protestantse kerk. Die zijn er in dit katholieke land niet erg veel, maar uiteindelijk blijkt er eentje in de buurt te zitten. 's Middags maken we een lange wandeling langs het strand en hebben we mooie uitkijkjes over de zee, de Wicklow Mountains en de heuvels die de stad omringen. Uiteindelijk komen we in de buurt van het stadscentrum uit. 's Avonds bedenk ik me dat het eigenlijk best vreemd is om geen Nederlands nieuws te horen. Het nieuws op het Ierse RTE 1 en 2 is erg kort het BBC news gelukkig wat langer en inhoudelijker.

Zaterdag 19 augustus.

Vandaag vroeg uit de veren. We nemen de bus naar Limerick, met de stopdienst heb je het mooiste uitzicht over het landschap het duurt alleen wel een kleine 4 uur voor we de plaats van bestemming bereiken. Wat is hier veel veranderd in 6½ jaar tijd. Het hostel wordt inmiddels flink verbouwd en uitgebreid. Ik denk dat het daarna als hotel verder door het leven zal gaan. Alle bekende plaatsen weer even bijlangs. St Mary's Cathedrale van de Anglicanen, King John Castle en de pub van Bobby Burnes'. We maken een flinke wandeling en komen vervolgens op plaatsen die me minder bekend voor komen. Ongemerkt zijn we een keer te vaak over de bruggen van de Shannon gekomen. Nadat we de gebouwen van de onderwijsafdeling van de University of Limerick hebben bezocht wordt het weer tijd om de lange terugreis naar Dublin te aanvaarden. Best een vreemd idee om weer terug te zijn geweest in de stad waar je als 18 jarige een behoorlijke tijd hebt doorgebracht. Moe komen we tegen de nacht weer terug in het hotel.

Vrijdag 18 augutus.

Vanmorgen wakker geworden met schitterend weer en een fabuleus uitzicht over de baai van Dublin. Het ontbijt gaat er prima in. Al verbaas ik me over de hoeveelheden die door sommige mensen op de vroege morgen kunnen worden ingenomen. We verloochenen onze afkomst niet en nemen continental breakfast. Ik moet er trouwens niet aan denken om eieren, worstjes en bonen te eten. Vervolgens nemen we de stadsdienst naar O'Connelstreet Upper de hoofdstraat van de stad en vernoemd naar een van de belangrijkste voorvechters van de Ierse vrijheid en een belangrijk staatsman. Na een wandeling door de Templebar en langs de Liffey verkennen we de winkelstraten. Ik moet in ieder geval een Ierse atlas hebben. Bijna al het goede komt in drievoud dus ik verlaat de winkel met drie exemplaren. Een bezoek aan Dublin is niet compleet zonder een bezoek aan Trinity College en het bekijken van de Book of Kells en de oude bibliotheek met bekende meesterwerken van oude schrijvers. Voor het poortgebouw staat het standbeeld van Edmond  Burke, in Nederland is er een conservatieve denktank naar hem vernoemd. Qua haarstijl past hij inderdaad wel bij Geert Wilders. Na dit intensieve programma komen we even tot rust in het hotel. Ondertussen heb ik op de kaart gezien dat we in de diplomatenwijk van de stad zijn gehuisvest. Om ons heen zitten verschillende ambassades, en de Nederlandse zelfs op een steenworp afstand. Ik wil in ieder geval vandaag ook de andere kant van Dublin op en langs de baai naar Dun Loghaire de plaats waar de ferry richting Engeland en Frankrijk vertrekken. Dun Loghaire is een echte vissersplaats en heeft haar dorpse karakter behouden ondanks dat het helemaal door de stad is opgeslokt.

Donderdag 17 augustus.

Vanmorgen in alle vroegte richting Schiphol vertrokken om op tijd in te kunnen checken. Na de gebeurtenissen van vorige week lijkt het me verstandig om niet te laat te komen, maar lekker veel tijd te nemen. Het is dan wel geen transatlantische vlucht maar ik kan me voorstellen dat iedereen nog een beetje zenuwachtig is. vandaag maar eens de stad Dublin herontdekken. Het hotel is gelegen aan de baai van Dublin en dat biedt de mogelijkheid om even een wandeling op het strand te maken. Morgen maar even wat musea bekijken en een rondtour maken langs alle hotspots. Morgen of overmorgen wil ik dan naar Limerick om weer even rond te kijken op de campus daar.

Labels
Weblog

« Terug

Plaats het eerste bericht!