Standpunten A-Z

Standpunten.

Kangoeroe wonen.

Laatst gewijzigd op: 01-01-2014 00:00

De gemeente voert integraal woningmarktbeleid door middel van een actuele woonvisie die goede aansluiting heeft en houdt bij de markt. Hierbij moet samenwerking worden gezocht met de beoogde fusiegemeenten. Aandachtpunten hierbij zijn starters en ouderen. Beleidsmatig moet worden gestimuleerd dat meerdere generaties  samen kunnen leven, elk met hun eigen plek (kangoeroewonen).

Kinderpardon

Laatst gewijzigd op: 23-02-2012 20:00

De ChristenUnie heeft een motie ingediend die tot doel had de minister van vreemdelingenzaken duidelijk te maken dat gewortelde kinderen niet terug kunnen worden gestuurd omdat de politieke situatie in Nederland is gewijzigd. Eerder heeft de VN Nederland al aangesproken op het niet handhaven van de fundamentele rechten van het kind. De gemeenten hebben de verplichting om handhavend op te treden. De ChristenUnie vind niet dat gemeenten moeten opdraaien voor de gevolgen van slecht rijksbeleid en het ontbreken van regie. Het dictum van de motie is te vinden onder Motie kinderpardon. Voor deze motie stemden naast de ChristenUnie de PvdA, CDA en GroenLinks/D66. Tegen de motie waren Gemeentebelangen en de VVD.

Kleine scholen.

Laatst gewijzigd op: 08-04-2013 12:00

In een plattelandsgemeente als Slochteren vormen scholen een belangrijke basis in de dorpen. De ChristenUnie ziet scholen als een belangrijke voorziening om dicht bij huis onderwijs te kunnen krijgen. Daarom zetten we ons in voor goed onderwijs in onze gemeente. De ChristenUnie heeft een motie ingediend om duidelijk te maken dat de kleine scholennorm niet omhoog moet. Helaas hebben PvdA, VVD en Gemeentebelangen tegen de motie gestemd.

Koopzondagen.

Laatst gewijzigd op: 01-01-2014 00:00

De ChristenUnie zet zich in voor het zoveel mogelijk beperken van het aantal koopzondagen.