Slochteren leest Menterwolde de les.

slochteren bordzaterdag 31 oktober 2015 08:00

De slechte financiële situatie in Menterwolde en de belabberde omgangsvormen binnen het openbaar bestuur, brengen de fusie met Hoogezand-Sappemeer en Slochteren in gevaar. De gemeenteraad van Slochteren laat er geen misverstand over bestaan: Menterwolde moet orde scheppen in de financiële en bestuurlijke chaos voordat er heringedeeld kan worden

Dat is een harde voorwaarde. Als dat betekent dat het een jaartje langer duurt, is dat geen probleem. De datum van 1 januari 2018 is niet langer heilig. Slochter politici vallen van de ene verbazing in de andere wanneer ze naar fusiepartner Menterwolde kijken. Naar de incidenten, maar ook naar de bestuurscultuur. Slochteren heeft het voorbije decennium een organisatie gestimuleerd waar ambtenaren met initiatieven komen. Iets wat zacht gezegd in Menterwolde niet werd aangemoedigd. Hoogezand-Sappemeer heeft het ook financieel zwaar, maar het zelfreinigend vermogen daar is groter. ,,De vaart zit er bij ons goed in. Maar het nieuws over tekorten en angstcultuur uit Menterwolde blijft maar komen’’, zegt Niels Joostens (ChristenUnie). Samen met PvdA, CDA en VVD kijkt de ChristenUnie met verbazing naar de gang van zaken in de gemeente Menterwolde. ,,Wat haal je in huis?’’ De besluitvorming over de herindeling van Hoogezand-Sappemeer, Slochteren en Menterwolde nadert een kritisch moment. Begin volgend jaar lichten de gemeenten elkaars financiën door. De afspraak luidt dat na de herindeling er geen financiële lijken uit de kasten tevoorschijn komen. De drie gemeenten krijgen van het rijk een herindelingvergoeding van elf miljoen euro die onderling verdeeld moet worden. ,,De financiën moeten geregeld zijn voor het tot een herindeling komt’’, zegt burgemeester Geert-Jan ten Brink van Slochteren. Hij zegt dat het Slochter college de harde stellingname van de gemeenteraad onderschrijft. ,,Wij willen als heringedeelde gemeente met een schone lei beginnen. Het gaat er de komende maanden om spannen.’’ De Menterwolmer wethouder Matty Siersema (Kritisch Menterwolde) besloot uit belangstelling eens bij de raad in Slochteren te gaan kijken. ,,Een sfeervolle, serene en positieve vergadering waarin toch kritische noten worden gekraakt’’, oordeelde zij vanaf de publieke tribune. ,,Ik ben blij dat ik heb gezien hoe het elders toegaat.’’ De harde woorden over haar gemeente noemt Siersema ‘realistisch’. ,,Ik ben daar zakelijk in. Menterwolde zit in een moeilijke positie en dat zien anderen natuurlijk ook. De boodschap is duidelijk: wij moeten ons leven beteren.’’

Herindeling