Coalitievorming in Slochteren afgerond.

zijkant gemeentehuiszaterdag 31 oktober 2015 11:15

De coalitievorming in Slochteren is afgerond. Gemeentebelangen, ChristenUnie en nieuwe coalitiepartner PvdA hebben het nieuwe coalitieakkoord "Grenzen verleggen en krachten bundelen" ondertekend.

In grote lijnen is het akkoord voortzetting van het oude collegeprogramma. Een paar accenten zijn toegevoegd, zegt ChristenUnie-fractievoorzitter Niels Joostens. Zo biedt de komst van de Nationaal Coördinator meer mogelijkheden voor subsidies en gelden in het gaswinningsdossier. Op het gebied van re-integratie en uitkeringen worden nieuwe afspraken gemaakt en is meer aandacht voor jongeren en schuldenproblematiek. De dorpen in de gemeente krijgen meer mogelijkheden om eigen initiatieven te ontplooien.

Begin oktober hebben Gemeentebelangen en ChristenUnie het vertrouwen in voormalig coalitiepartner GroenLinks/D66 opgezegd. In plaats daarvan is de PvdA aangeschoven. Anja Woortman wordt namens de PvdA de nieuwe wethouder.

In de portefeuilleverdeling is ook wat geschoven. Gemeentebelangen krijgt leefbaarheid en dorpen onder haar hoede. ChristenUnie houdt decentralisaties en het sociale domein. De PvdA krijgt economische zaken.

College

Archief > 2015 > oktober