Gemeenteraad uit zorgen over financiële malaise Menterwolde

financienwoensdag 14 oktober 2015 16:00

Tijdens de commissie ’Financiën’ hebben enkele fracties hun zorgen geuit over de financiële problemen in Menterwolde in aanloop naar de komende herindeling. Afgelopen donderdag kwam naar buiten dat de gemeente Menterwolde, één van de komende herindelingspartners van Slochteren, onder preventief toezicht van de provincie Groningen komt te staan.

Dit vanwege het oplopende begrotingstekort van die gemeente. Het tekort zal in 2016 1,3 miljoen bedragen en naar verwachting oplopen tot 1,8 miljoen in 2018. Dat maakte de gemeente Menterwolde vorige week donderdag bekend tijdens een persconferentie. ”Ik vind het een zorgwekkend bericht in het traject van de herindeling. We wisten al dat het bestuurlijk lastig is in Menterwolde, we weten nu ook dat het financieel lastig is in Menterwolde. Ik ben daar niet gerust op,” zei ChristenUnie-fractievoorzitter Niels Joostens. ”Het is goed dat de gemeente Menterwolde er alles aan gaat doen om z’n financiën op orde te stellen,” stelde burgemeester Geert-Jan ten Brink. ”Iedere gemeente is zelf verantwoordelijk voor zijn financiële huishouding. Als de gegevens uit het ”boekenoverzicht” over een aantal weken beschikbaar zijn, moeten we die, samen met de klankbordgroep herindeling, beoordelen.”

Herindeling

Archief > 2015 > oktober