Zonnehuisgroep Noord kondigt sluiting 't Olderloug aan.

olderlougvrijdag 09 oktober 2015 12:30

Afgelopen dinsdag maakte de Zonnehuisgroep Noord bekend dat zij vier van haar tehuizen wil sluiten. Daarbij zit helaas ook 't Olderloug in Slochteren. Vanaf 31 december 2016 lijkt er een einde te komen aan de ouderenzorg in dit dorp.

Gemeente gaat niet over de intramurale ouderenzorg.

De ouderenzorg valt wanneer het gaat om de intramurale zorg niet onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. We merken dat dit niet bij iedereen bekend is. De decentralisaties die er voor hebben gezorgd dat veel zorgtaken naar de gemeente zijn gegaan. Daarbij horen huishoudelijke hulp, dagbesteding en persoonlijke verzorging thuis.

In de afgelopen periode heeft Jan Jakob Boersma als wethouder al een aantal keren met de Zonnehuisgroep gesproken. Er staat al een aantal weken een conferentie met alle betrokken partijen in de planning. Er was dus al langere tijd sprake van een zorgelijk situatie. Dat het uiteindelijk tot dit besluit heeft geleid betreuren we. Zorg dichtbij en in de vertrouwde omgeving is belangrijk voor onze inwoners en de directe familie. Dat er door verdergaande bezuinigingen op de zorg steeds meer huizen in problemen komen merken we nu ook in onze eigen gemeente.

Trend.

De ontwikkeling van de laatste jaren dat ouderen langer zelfstandig blijven wonen is een andere belangrijke reden waardoor de vraag afgenomen is. We zien als fractie wel problemen naar de toekomst. Door de geboortegolf direct na de Tweede Wereldoorlog komt er over een aantal jaren een grote groep ouderen bij. Voor deze ouderen moeten dan wel voorzieningen aanwezig zijn.

Vervolg.

Als fractie hebben we voorgesteld om als gezamenlijke gemeenteraad met de Zonnehuisgroep in gesprek te gaan. Zij staan daar ook voor open. Daarin zullen we verder spreken over de recente ontwikkelingen en kijken naar de toekomst.

Zorg, Welzijn & Sport

Archief > 2015 > oktober