Verwacht tekort op de begroting valt hoger uit.

financienvrijdag 25 september 2015 17:00

Het tekort op de lopende begroting valt naar hoger uit dan eerder werd aangenomen. Hoewel er al rekening werd gehouden met een klein tekort is lijkt dit nu op te lopen naar € 760.880,-.

In de begroting werd eerder rekening gehouden met een nadeel van € 213.176,- daar komt nu een extra bedrag van € 547.704,- bovenop. Vervelend genoeg want het betekent concreet dat er minder geld over blijft voor de uitvoering van andere zaken. Doordat alle gemeenten al jaren met minder geld moeten uitkomen –geld uit het gemeentefonds- en door de decentralisaties steeds meer taken krijgen is ook in Slochteren de financiële armkracht minder geworden.

Rijk en NAM belangrijkste verklaring.

Voor de ChristenUnie zijn blijvend gezonde financiën belangrijk. We hebben dan ook aangedrongen om alles te doen om het uiteindelijke resultaat minder negatief te laten eindigen. De sturingsmogelijkheden die er zijn zullen worden ingezet.

Een groot deel van het tekort wordt veroorzaakt door een fors lagere rijksuitkering. Die verlaging die voor veel gemeenten geldt is daarnaast ook erg laat aangekondigd. Voor Slochteren gaat het om een bedrag van  € 394.721,-. Wanneer de rijksoverheid zich aan de eerdere afspraken had gehouden zou het tekort dus aanzienlijk kleiner zijn geweest. Het extra tekort zou dan uitkomen op  € 152.983,-. Daar blijft het niet bij want als gevolg van de aardbevingen heeft Slochteren extra kosten moeten maken die alleen al in ambtelijke uren neer komen op € 224.436,- Bij de uitvoering van werkzaamheden aan de brug over de Scharmer Ae in Woudbloem werd aan extra onderzoek en monitoring een bedrag van € 65.000,- uitgegeven omdat de huizen in de omgeving na de aardbeving in Woudbloem extra kwetsbaar zijn geworden.

Rijksoverheid
Lagere uitkering gemeentefonds
€ 394.721,-.
  Aardbevingsdossier
Ambtelijke uren
€ 224.436,-
  Aardbevingsdossier
Extra kosten brug Woudbloem
€ 65.000,-

Extra kosten voor de gemeente
€ 685.157,-

Wanneer deze tegenvallers er niet waren geweest was het verwachte tekort dus omgezet in een klein voordeel. Dat vraagt wat ons betrfet wel om duidelijke afspraken. Het kan niet zo zijn dat we steeds extra kosten maken die feitelijk voor rekening van een derde, in dit geval de NAM. zouden moeten komen. Uieindelijk zullen we niet accepteren dat de burgers opdraaien voor deze kosten.

Onderwijshuisvesting.

Op verzoek van de ChristenUnie komt er een aanpassing van de tekst over de onderwijshuisvesting. Voor ons was een verwijzing naar de discussienotitie van OPOS als zijnde een kader niet acceptabel. Het kan geen kader vormen omdat het niet in de vorm van een raadsbesluit door een meerderheid van de raad is omarmd en overgenomen.

Concreet wordt de zinsnede:

De gedeelde visie op kleine scholen zal de vorm krijgen van een gezamenlijk traject om te komen tot een integraal onderwijshuisvestingsplan. De discussienotitie scholenlandschap van OPOS en andere scholen en de kadernotitie van de gemeente vormen hiervoor de kaders. De uitkomsten van de onderzoeken naar aardbevingsbestendigheid van de schoolgebouwen worden betrokken bij deze discussie over de toekomst van onderwijshuisvesting.

Vervangen door:

De gedeelde visie op kleine scholen zal de vorm krijgen van een gezamenlijk traject om te komen tot een integraal onderwijshuisvestingsplan. Hierbij vormt de kadernota onderwijshuisvesting van de gemeente Slochteren het kader. De uitkomsten van de onderzoeken naar aardbevingsbestendigheid van de schoolgebouwen worden betrokken bij de discussie over de toekomst van onderwijshuisvesting.

Uitvoering decentralisaties krijgt steeds concreter vorm.

De decentralisaties krijgen goed vorm. Binnen de huishoudelijke hulp blijft wel een relatief groot bedrag van 2,5 ton over. We hebben als fractie gevraagd of er niet te streng is gekeken bij de herbeoordelingen. Daar staat tegenover dat die signalen nog niet bij het sociaal team zijn binnen gekomen. We houden als fractie de vinger aan de pols en blijven dit dossier goed volgen. Mocht u als inwoner signalen krijgen dat er wel ergens problemen zijn geef ze dan door aan het sociaal team van de gemeente. Wanneer u daar geen vertrouwen in hebt kunt u natuurlijk ook bij de politieke fracties terecht.

Archief > 2015 > september