Het nieuwe woonplan geeft inwoners meer mogelijkheden.

huisjeszaterdag 19 september 2015 15:30

In de afgelopen periode zien we dat er veel verandert is op de woningmarkt. Deels komt dit door de hardnekkige woningmarktcrisis, deels ook door bijvoorbeeld de vergrijzing, ontgroening en lagere groei in het algemeen.

In ons collegeprogramma 2014 – 2018 hebben wij het volgende over wonen geschreven: “We zien dat er op het gebied van wonen steeds meer vraag is naar alternatieve vormen zoals tijdelijke bewoning van bijgebouwen, woningen voor meerdere generaties of wonen in het lint”….”dat betekent dat we op zoek gaan naar verruiming van de wet- en regelgeving hierbij.”….”Bovendien willen we flexibeler en op maat reageren op de vraag uit de samenleving”.

Kortom: we willen graag meer flexibiliteit, direct kunnen inspelen op de behoefte vanuit de markt en een verruiming van de huidige regels.

Als we dan de beleidskeuzes die ons voor liggen lezen, denk aan:

• Meer mogelijkheden bieden voor het toevoegen van wooneenheden aan vrijkomende gebouwen in het buitengebied, mits in het gebouw de functie ‘wonen’ al aanwezig is.
  • Initiatieven faciliteren voor verschillende doelgroepen
  • We versoepelen de regels  voor incidentele woningbouwverzoeken.
  • Flexibel inspelen op woningbouwverzoeken. We zijn in principe bereid om (zachte) plancapaciteit uit de structuurvisies vrij te spelen.
  • Meer vrijheid in de woningbouwprogrammering zoals afgesproken binnen de Regio Groningen – Assen, mocht hier behoefte aan zijn.

kunnen wij niet anders concluderen dat wij als fractie van de ChristenUnie zeer content zijn met de aanvulling op het huidige woonplan en willen dan ook de medewerkers bedanken voor het schrijven van een duidelijk, goed opgebouwd stuk.

Wonen & Ruimtelijke ordening

Archief > 2015 > september