Een zomerbrief met zorg over de stand van de barometer.

zomerbriefwoensdag 15 juli 2015 16:00

De zomerbrief van de gemeente Slochteren is deze keer erg terughoudend. Dat is begrijpelijk en verstandig want net als in veel andere gemeente gaat opnieuw het mes in de uitkering van het gemeentefond. Den Haag denkt dat we wel met minder toekunnen maar verwacht wel dat we er nog eens veel extra bij gaan doen.

In eerdere zomerbrieven en begrotingen waren we altijd snel klaar met het programma veiligheid. De doelstelling in dit programma; een veilige omgeving voor mens en dier was afgezien van de wisselende kosten voor de brandweer en een enkele vraag over de hoogte van de vergoeding voor een dierenasiel niet zo heel spannend. Dat is de afgelopen jaren snel veranderd. Een belangrijke oorzaak daarvan is terug te voeren tot de aardbevingen als gevolg van de winning van aardgas. Dat mag voor de minister van EZ een “fact of life” worden genoemd voor ons is het dat allerminst. Inwoners hebben hier dagelijks mee te maken en ook serieus last van. De psychische druk is voor sommigen zo groot geworden dat zij zich onder behandeling hebben moeten stellen.

Bestuurlijke en ambtelijke drukte rondom het bevingsdossier.

Wanneer we kijken naar het hele spectrum aan organisaties die zich met dit onderwerp bezig houdt dan hebben we daar wel onze zorgen over. We hebben een dialoogtafel, een rijkscoördinator, een centrum voor veilig wonen en in een aantal gemeenten ook nog lokale loketten. Waarbij er ten aanzien van het centrum voor veilig wonen nu al de onrust is omdat er sprake zou zijn van belangenverstrengeling. Daarvan geven zij zelf aan dat hier geen sprake van is. Eerder in maart van dit jaar heeft professor Oldenhuis van de RUG hier al wel voor gewaarschuwd. Laten we hopen dat hij geen gelijk heeft, want het zou niet de eerste keer zijn dat hij achteraf alle gelijk van de wereld heeft.

We verzoeken het college dit goed in de peiling te houden. Vertrouwen moet tussen de oren gaan zitten en niet alleen in stenen, specie en andere oplossingen. Dat vertrouwen is een belangrijk onderwerp van een van de rapporten die de opmaat vormden voor de reductie van de gaswinning.

Communicatie van OPOS kan veel beter.

Het onderwijsprogramma is komen te vervallen en is nu ondergebracht bij het programma gemeenschapsvoorzieningen. We hebben er eerder voor gepleit om, wanneer OPOS toch van plan is om een reizend circus te beginnen, dit eerder te doen zodat eventuele uitkomsten mee genomen kunnen worden in de begroting van 2016 en het meerjarenperspectief. Wij verwachten dat de plannen van OPOS slecht te realiseren zijn. Dat leidt wel tot onrust en de sluiting van kleinere scholen. Het noemen van een eventuele sluiting leidt haast vanzelf tot het sluiten van de school. Ook het recente overleg met OPOS is onze zorg daarover niet weggenomen. We vinden het jammer dat OPOS er voor gekozen heeft om sec alleen naar het onderwijs te kijken en niet heeft willen wachten tot er een totaal afgewogen plaatje was van alle voorzieningen. Alleen een kinderdagverblijf is wel erg smal. Een bredere discussie was beter geweest. Ook betreuren we de manier waarop OPOS, zeker zo vlak voor de zomervakantie, communiceert.

De decentralisaties zijn pas op gang; wat vinden de gebruikers nu zelf.

De eerste geluiden en de terugkoppeling van het sociaal team zijn positief. We zijn blij dat we het vertrouwen hebben kunnen geven aan het sociaal team en dat zij dit ook aantoonbaar waar hebben kunnen  maken. Dat zijn natuurlijk wel de terugkoppelingen van het werkveld zelf. Wij zijn dan ook erg benieuwd naar de tevredenheid van de gebruikers. Wanneer ook dit bekend is kunnen we de zaken naast elkaar leggen om, wanneer dit nodig is, te komen tot verbeteringen en bijstellingen. De ChristenUnie is blij dat we in de vorige periode onder het toenmalige college ruime buffers hebben aangelegd vanuit het rekeningresultaat om nadelige effecten van bezuinigingen op te kunnen vangen. Daar is eerder veel geld voor gereserveerd.

Moet ook in Slochteren de norm niet van 110  naar 115%?

Bij werk en inkomen zijn in Hoogezand de grenzen verruimd van 110% naar 115%. We zouden in de programmabegroting graag een vergelijking willen zien van de verschillende producten die Slochteren en Hoogezand aanbieden en een doorrekening willen zien wanneer ook Slochteren een grens van 115% van het minimumloon zou gaan hanteren. Het gebruik van voorzieningen is in Slochteren groot. Daar zijn we blij mee omdat ze er niet voor niets zijn. Niet gebruik van voorzieningen is de afgelopen jaren sterk teruggelopen en daarin laat Slochteren zien effectief te communiceren over de mogelijkheden die er zijn.

Herindeling.

We maken ons zorgen over de stabiliteit van de beide beoogde herindelingspartners. Hoogezand-Sappemeer vanwege de financiële situatie. Die moet worden opgelost. Voor ons is de stabiliteit van Menterwolde een grotere zorg. Die instabiliteit is niet alleen deze periode aan de orde maar speelt al veel langer. Wat tussen mensen is gaan staan is niet zomaar op te lossen. Mocht dat gaan leiden tot de Friese toestanden waarover de burgemeester eerder sprak dan zijn we daar op voorbereid.

Archief > 2015 > juli