Zorgen over toekomst schooltjes in Slochteren

onderwijs-4022vrijdag 05 juni 2015 08:30

In een paar jaar tijd verdwenen openbare basisscholen uit Overschild en Tjuchem. Na dit schooljaar sluit ook De Spil in Lageland. De gemeenteraad in Slochteren is bang dat het daar niet bij blijft. ,,Opos (stichting Openbaar Onderwijs Slochteren, red.) kiest voor veel grotere schoolgebouwen.

"Ouders zijn verontrust’’, zei Niels Joostens (ChristenUnie) gisteravond in de raadsvergadering. Op aandringen van de PvdA werd de toekomstvisie van Opos aan de agenda toegevoegd. Een visie die volgens GroenLinks/ D66 inconsequent en niet financieel onderbouwd is. ,,Dit duurt ons allemaal veel te lang’’, aldus Anja Woortman (PvdA), ,,voor je het weet is er weer een school verdwenen. Wij willen vaart en meer samenwerking met Opos.’’ Probleem is dat Slochteren het bestuur van het openbaar basisonderwijs op afstand heeft geplaatst en daardoor is overgeleverd aan de grillen van Opos. Die stuurt aan op ‘integrale kindcentra’ en daar zijn de huidige schoolgebouwen, eigendom van de gemeente, niet op berekend. ,,Opos mag dit doen, ook al zijn wij er niet gelukkig mee’’, aldus Joostens. Wethouder Mariska Goeree hield de raad voor dat er volgend jaar een plan komt voor alle openbare basisscholen in de gemeente. Het CDA vindt dat veel te lang duren. ,,Wij missen initiatief en regie van de wethouder.’’

Archief > 2015 > juni