Slochteren houdt over 2014 geld over.

financiendonderdag 21 mei 2015 20:00

De gemeente Slochteren houdt over het financiële jaar 2014 geld over. Dit gedrag wordt gebruikt om de reserves verder aan te vullen.

In de inleiding geeft het college een opsomming van werkzaamheden in het afgelopen jaar zijn gedaan. Daarin spreekt het college onder andere van een verzamelbestemmingsplan. Dit heeft geleid tot een goed resultaat.

Vraag: waaruit blijkt dit? Kunt u hiervan concrete voorbeelden noemen?

De decentralisaties konden grotendeels door eigen medewerkers worden afgehandeld. Hoe groot is de inzet van derden geweest? Was dit niet op te vangen binnen het samenwerkingsverband van de gemeenten? Welke expertise is voor de toekomst gewenst? Voor een inhoudelijke afweging van successen en leerpunten bij de decentralisaties vinden we het nu nog te vroeg. Bij deze evaluatie zouden niet alleen de professionals een rol moeten spelen, maar ook de gebruikers van de voorzieningen die vallen binnen de gedecentraliseerde taken.

Een verwacht tekort op de WWB en andere inkomensvoorzieningen is kleiner dan vooraf werd ingeschat. Welke verklaring(en) liggen hieraan ten grondslag? Hoe kan er voorspellend vermogen hierin worden verbeterd.

Ondanks een lager aantal aanvragen is het aantal beroeps en bezwaarschriften bij de WWB erg gestegen. De ChristenUnie fractie maakt zich zorgen over de afhandelingstermijnen bij de Unit Werk en Inkomen. Het is niet voor het eerst dat ons hierover signalen bereiken. Van een gemeentelijke overheid mag worden verwacht dat zij zich houdt aan de afdoeningtermijnen. Dit ook in lijn met wet en regelgeving die helder is over de verantwoordelijkheid van gemeenten.

Zorg dat de veiligheid op peil blijft.

De regionalisering van de brandweer lijkt nog niet helemaal afgerond omdat er sprake is van een bepaalde vervlechting in de organisatie. Waaruit bestaat deze? Waarom is hier voor gekozen? Wanneer wordt hierover een herzien besluit verwacht?

Ten aanzien van de politiecapaciteit verwacht het college dat deze op peil blijft voor de lokale problematiek. Dat is een erg mistige zin. Zijn er per saldo minder uren politiezorg beschikbaar? Zo ja, om hoeveel uren gaat het. Wanneer het gaat om de aanrijtijden in de provincie hebben we onze zorgen. Eerder publiceerde RTV Noord gegevens waaruit blijkt dat het soms erg lang duurt voor er politie aanwezig is. Omdat de gemeente Slochteren erg uitgestrekt is vrezen we dat voor delen van onze gemeente geldt dat aanrijtijden te lang zijn. Kan het college hierin de knelpunten aangeven?

In algemene zin wordt er opnieuw en naar ons oordeel tegen de afspraken is erg veel heen en weer geschoven in de urentoerekening. Een groot deel van de verschillen is hierop terug te voeren. Verschillen zijn in absolute en relatieve cijfers soms erg fors terwijl niet wordt verklaard waaraan dit ligt. Hoe kan het voorspelend vermogen van de begroting op dit punt worden verbeterd?

Bij het programma onderwijs willen we graag weten of de groenvoorziening onderdeel was van de dienstverleningsovereenkomst. Nu de verantwoordelijkheid voor de gehouden binnen de lumpsum van de scholen ligt is er ook sprake van een nieuwe situatie. In hoeverre levert dit de gemeente minder werkzaamheden op?

Bij het programma gemeenschapsvoorzieningen wordt een koppeling gelegd tussen passend onderwijs en mogelijke gevolgen voor de onderwijshuisvesting. Hoe zou dit zich voor moeten doen?

De verkoop van Lutje Til is aangehouden op verzoek van het dorp. In hoeverre kan er aan de wensen van Tjuchem tegemoet worden gekomen. Welke mogelijkheden zijn kansrijk en op welke termijn kan er tot verkoop van het gebouw worden overgegaan?

Hoe zijn de enorme afwijkingen bij de Borgstee te verklaren. Alles bij elkaar genomen is er na de realisatie van deze voorziening jaarlijks veel geld uitgetrokken voor dit gebouw. Ook in 2014 zijn de investeringen fors. Tussen begrote en uiteindelijke cijfers zitten opvallende verschillen. Ook is een bedrag van 122K nog niet afgesloten.

Bij maatschappelijke activering wordt een groot voordeel gehaald. Naast individuele voorzieningen is er een besparing van niet minder dan 35K die wordt verklaard uit de gekantelde werkwijze. Kan worden verwacht dat het hier gaat om een structurele besparing? Hoe blijft de kwaliteit gewaarborgd? Zijn er, nu we lokaal en landelijk meer kennis hebben van de effecten van de kanteling, ook al weer herzieningen aan de orde?

De taakstelling huisvesting vergunninghouders blijft opnieuw achter. Graag horen we hoe dit komt, welke acties worden ondernomen om hier alsnog aan te voldoen?

Het stimuleringsfonds heeft opnieuw te maken met extra aanvragen. Wordt met deze trend ook rekening gehouden bij het opstellen van de zomerbrief? Wij zouden daar voor willen pleiten.

Werkwijze BWRI roept vragen op. Wordt er niet teveel rondgepompt met mensen.

Bij werk en inkomen is er een afname van werkzaamheden buiten. Waardoor wordt deze veroorzaakt? Heeft de werkladder ook effecten gehad op de uitstroom. Hoe grot was deze. Onze indruk, mede op basis van signalen uit de samenleving, is dat er een circulatie optreedt waardoor de indruk wordt gewekt dag er succesvol wordt bemiddeld. De praktijk is lijkt te zijn dat iedereen die op de roltrap is gezet, na negen maanden ook weer de roltrap naar beneden te pakken heeft. Herkent u dit? Wat gaat u doen om de uitstroom naar regulier werk te verbeteren?

Hoe verwacht u dat de nieuwe wet werk en zekerheid gaat uitpakken voor onze gemeente? Op dit onderwerp zullen we ook bij de behandeling van de zomerbrief en de begroting nog terug komen.

Van de groep jongeren zonder startkwalificatie zijn er tien begeleid. Hoe groot is de totale groep in deze categorie?

We zijn blij dat er sprake is van social return, waardoor werkzoekenden en jongeren werkervaring op kunnen doen bij bedrijven die opdrachten van de gemeente hebben gekregen. Is dit onderdeel opgenoemde bij alle aanbestedingen die de gemeente doet? Wij zouden daar voor willen pleiten.

De omzet van de BWR is gestegen maar wordt negatief ingehaald door de kosten. Hoe is dit te verklaren. Gaat het om incidentele of om structurele kosten en wat wordt gedaan om de kosten te beheersen? Van ons hoeft de BWR geen zwarte cijfers te schrijven. Wel verwachten we dat zij haar resultaat verbeterd en beter stuurt op de financiële uitkomsten. Daarmee rechtvaardigt zij ook de grote structurele bijdragen die jaarlijks nodig zijn. Wat ons betreft worden hier in samenwerking met de partnergemeente ook stevigere eisen op tafel gelegd.

Een grote post bij programma 8 is de samenwerking GEO en INFORMATISERING. Hier vindt voor ruim 5 ton een verrekening plaats die niet eerder is gemeld. Graag een verklaring.

Eerst de afspraken nakomen, pas daarna aanspraak maken op subsidies.

De golfclub krijgt en stevige subsidie van bijna 60.000 euro. De ChristenUnie heeft hier moeite mee omdat de golfclub de afspraken om erfpacht te betalen niet nakomt. Voor er aanspraak wordt gemaakt op subsidies zou hier wel sprake van moeten zijn. Zolang het een niet is geregeld kan er van het ander volgens ons geen sprake zijn.

Commissie

Archief > 2015 > mei