Rekenkamer komt met waardevolle aanbevelingen.

zaterdag 28 maart 2015 18:00

In de gemeente Slochteren wordt enorm veel werk verzet door vrijwilligers. Zonder hen geen zwembad, geen VVV, geen bibliotheek, geen plek voor onze jongeren en geen dorpshuizen. Om die vrijwilligers en organisaties te ondersteunen geeft de gemeente ieder jaar subsidies om waardevolle activiteiten te ondersteunen en voorzieningen te behouden.

Geen gemeente zonder deze vrijwilligers en de verschillende subsidies hebben dan ook de volledige instemming gehad. Daar profiteren de verenigingen en de dorpen van en het bevordert de leefbaarheid en ontmoeting in onze gemeente.

De rekenkamer heeft gecontroleerd of het bij de verstrekking van financiële middelen volgens de regels gaat en of het geld op een goede manier bij de verenigingen en organisaties terecht komt. Op basis van hun bevindingen hebben ze en aantal aanbevelingen gedaan.

Heldere regels en procedures.

Zo is er in Slochteren een cultuur van vertrouwen. Daarbij zijn de lijntjes kort. Mede als gevolg hiervan worden niet altijd de afgesproken stappen gezet bij de toekenning van subsidies. De rekenkamer vraagt om het aanscherpen van de procedures. Omdat we het als fractie belangrijk vinden dat er op de goede manier met gemeentelijk geld wordt omgegaan, vinden we ook transparantie over procedures, toekenning en verantwoording achteraf belangrijk. We hebben het college daarom ook verzocht de aanbeveling om te komen tot een goede naleving van de procedure over te nemen. Zelfs de zweem van vriendjespolitiek moet worden vermeden.

Inzichtelijke cijfers.

Omdat de gemeente veel verschillende subsidiemogelijkheden heeft is het moeilijk het totaal overzicht te hebben. Er gaat, in al die kleinere bedragen samen, heel veel geld rond. Dat het moeilijk is om zicht te hebben op die verschillende getallen bleek donderdagavond. Niet alleen maakte de rekenkamer de opmerking dat het moeite had gekost om de bedragen boven tafel te krijgen. Tijdens de vergadering kwam wethouder Goerree met een extra, niet door de rekenkamer onderzocht, subsidiebedrag van 6 ton op de proppen. Voor de ons reden om nog meer te benadrukken dat er een duidelijk overzicht in de financiële stukken van de gemeente moeten staan. Een totaaloverzicht helpt de gemeenteraad in haar kaderstellende en controlerende taak.

Stel doelen.

Subsidies verstrek je met een doel. Zeker bij grotere bedragen is het daarom goed om aan te geven wat je wil bereiken. De rekenkamer raadt aan om bij bedragen van 25.000 euro en hoger ook prestatie indicatoren in te bouwen. Op die manier kan achteraf gekeken worden of het doel ook is gehaald. Daar kunnen we met elkaar van leren.

Kijk uit met verkapte subsidies.

De gemeente voorziet het Kwartier Zorg en Welzijn van ruimte in een gemeentelijk gebouw. De ChristenUnie vindt het beter om dit anders te regelen en een striktere scheiding aan te brengen. Laat het Kwartier volgens de normale regels betalen voor de huisvesting en verreken dit met een even hoog subsidiebedrag. Dat lijkt op het rondpompen van geld, maar zorgt in de praktijk wel voor gelijkheid. Een kwestie van zuiver omgaan met de regels. We moeten voorkomen dat we niet rechtmatig handelen.

Commissie

Archief > 2015 > maart