ChristenUnie uit zorgen over handhaving alcoholwet.

alcoholwetwoensdag 15 oktober 2014 12:00

Tijdens de bespreking van de gemeentelijke begroting voor 2015 heeft de fractie van de ChristenUnie zijn zorgen uitgesproken over de handhaving van de Drank- en Horecawet. In de commissievergadering “Financiën” zei fractievoorzitter Niels Joostens afgelopen donderdag dat hij signalen opvangt dat de leeftijdsgrens voor alcohol in onze gemeente niet strikt wordt gehanteerd.

“Is ‘NIX18’ óók in de gemeente Slochteren niks onder de 18?” vroeg hij zich hardop af. Wethouder Mariska Goeree gaf aan dat ook zij signalen heeft opgevangen over overmatig alcoholgebruik bij jongeren en het omzeilen van de leeftijdsgrens bij de aanschaf van alcohol in onze gemeente. Haar Alcohol Preventie en Handhavingsbeleid wordt in november aan de raad voorgelegd. Goeree: “Bij het beleid komt echter meer kijken dan alleen handhaving. Wij zien juist veel meer in de preventieve kant. De verantwoordelijkheid ligt hierbij niet alleen bij de gemeente, maar ook bij de jongeren zelf, hun ouders en de plekken waar de jongeren de alcohol proberen te kopen. Er komt nog een uitvoeringsplan voor 2015 om dit allemaal te realiseren.” Joostens verbaasde zich over de antwoorden van de wethouder. “We snappen dat er andere partners bij betrokken zijn, maar tegelijkertijd is het simpelweg een gemeentelijke handhavingskwestie. De wet is ingegaan op 1 januari 2014. Als we in november weer gaan praten over handhavingsplannen dan hebben we een compleet jaar verspild, waarin we als gemeente verantwoordelijk waren voor wet- en regelgeving.” Wethouder Goeree reageerde daarop dat “de mogelijkheden voor handhaving nu eenmaal vrij beperkt zijn aangezien de financiële middelen hiervoor ook beperkt zijn. Door juist in te zetten op een dergelijk preventiebeleid kunnen we de handhavingsuren, die we hebben, ook goed en effectief inzetten.”

Archief > 2014 > oktober