Nix 18!

drank 499-290maandag 13 oktober 2014 14:00

De gemeente is vanaf 1 januari 2014 verantwoordelijk voor de handhaving van de alcoholwet. Sinds die datum is ook de minimumleeftijd waarop alcohol mag worden verstrekt verhoogd van 16 naar 18 jaar. We zijn een jaar verder; de hoogste tijd voor een evaluatie.

De ChristenUnie heeft, vanaf het moment dat bekend werd dat de gemeente deze taak kreeg, aangedrongen op goede voorlichting en handhaving van deze nieuwe wettelijke taak. Graag hadden we gezien dat er ook convenanten worden afgesloten met de sportverenigingen en sporthallen. Daarbij gaat het er vooral om dat er geen alcoholische dranken worden verkocht zolang er nog jeugd aanwezig is.

We hebben dan ook net als andere partijen in de commissievergadering over de begroting vragen gesteld over de gemeentelijke handhaving. Hoe staat het met de controle en hoe doen met name de paracommerciële bedrijven en instellingen het in onze gemeente.

Wethouder Goeree heeft aangekondigd dat er in november opnieuw over het beleid wordt gepraat en er dan een nieuwe verordening ligt. We zullen dan opnieuw aandringen op een stevige evaluatie van het afgelopen jaar. We hebben de indruk dat er nog wel het nodige te verbeteren valt.

Archief > 2014 > oktober