Winkeltijdenverordening zet bijl verder in de wortel van collectieve rustmomenten.

donderdag 04 september 2014 22:00

De ChristenUnie heeft zich opnieuw duidelijk uitgesproken tegen het voorstel om opnieuw twaalf koopzondagen aan te wijzen. Juist in een tijd waarin van burgers meer wordt gevraagd is het goed om momenten van rust te hebben.

Wij hebben als fractie de winkeltijdenverordening 2014 met enige huivering gelezen.
Ik zal namens de fractie hieronder uiteen zetten waar deze huivering vandaan komt.

Als we kijken naar het economisch belang vallen ons de volgende zaken op:
Er is gesproken met diverse belangenbehartigers vertegenwoordigd in de OPS, is er ook afzonderlijk met elke (met name kleine) detaillist gesproken?
Ook wordt als we het stuk lezen met name gesproken over de vrijheid van de ondernemer en niet over de vrijheid van het personeel. Het blijkt (aldus FNV Bondgenoten) dat er bij het aannemen van personeel expliciet gevraagd wordt of men op zondag wil werken. Indien de werknemer dit niet wil zal deze dus niet worden aangenomen. Ook krijgt op dit moment de werknemer nog 200% betaald, of dit zo zal blijven is nog maar zeer de vraag. Daarnaast kan de consument zijn geld maar 1 x uitgeven. Heeft de verruiming dus geen negatief effect op de omzet en wegen de kosten (denk aan personeel, stookkosten etc) hier tegen op? Wij vragen ons dat ten zeerste af!

Maar wat voor onze fractie het allerbelangrijkste is, is dat wij een visie hebben voor onze samenleving waarin rust, ontmoeting en bezinning centraal staat. Het gaat ons om de mens en niet om het economisch belang van met name de grote winkelketens. Het collectieve ritme van werken en rusten heeft een louterend positief effect op de mens. Dat geldt juist in een samenleving waarin voortdurende tijdsdruk heerst. Waarin mensen het gevoel hebben continu in een sociaal spitsuur te leven. We ervaren allemaal hoezeer de grenzen vervagen tussen arbeid, zorg en vrije tijd. Juist in deze spannende periode waarbij we meer verwachten van burgers, - onze participatie samenleving -, is het van belang om juist op een collectieve rustdag extra aandacht te kunnen schenken aan die mensen in onze maatschappij die dit zo nodig hebben. Doordat grenzen vervagen tussen arbeid en zorg hebben we als samenleving te maken met steeds jongere slachtoffers met burn out klachten.

Kortom:
De zondag als collectief rustpunt doorbreekt de spiraal van voortdurende tijdsdruk en verdient het daarom gekoesterd te worden.

Wij zijn als ChristenUnie vanzelfsprekend tegen het voorstel van de winkeltijdenverordening 2014.

Inhoudelijk hebben we de volgende vraag:

In het raadsvoorstel wordt gesproken over de feestdagen (genoemd in de winkeltijdenwet) die wij in Nederland hebben (nieuwjaarsdag/tweede paasdag/hemelvaartsdag/tweede pinksterdag/eerste en tweede kerstdag. Deze zijn allemaal overgenomen in de verordening. Er wordt echter niet gesproken over het sluiten van winkels op goede vrijdag, 4 mei en 24 december na 19.00 uur. Kunt u aangeven waarom dit niet als zodanig in het voorstel wordt genoemd/overgenomen?

Commissie

Archief > 2014 > september