Collegeprogramma in de raad

tulpen-slochterendonderdag 03 juli 2014 22:00

Belangrijk uitgangspunt van beleid is en blijft de houdbaarheid van de gemeentelijke financiën. Zij vormen de basis voor alles wat mogelijk en onmogelijk is in de doelstellingen die we als gemeente hebben. Rijksbeleid maakt goede keuzes lokaal erg belangrijk. De kaders voor dit beleid zijn de lange termijn visie Slochteren (Het land van Slochteren) en de keuzes bij de perspectiefwissel.

Rijksbeleid maakt goede keuzes lokaal erg belangrijk. De kaders voor dit beleid zijn de lange termijn visie Slochteren (Het land van Slochteren) en de keuzes bij de perspectiefwissel. Hierin speelt de actieve deelname van de samenleving een belangrijke rol. Mee doen vinden we belangrijk. Mee kunnen doen hangt af van een aantal factoren. Wie hulp nodig heeft om goed me te kunnen doen is niet zwak. Het biedt juist kansen om hen sterker te maken. Vanuit de mensvisie van de ChristenUnie geloven we in de mogelijkheden van ieder individu. Mensen hebben talenten en gaven gekregen. Haal uit mensen wat er in zit. Maar houd ook rekening met hun beperkingen.

Veranderingen in de samenleving gaan erg snel. Deels omdat de rijksoverheid in sneltreinvaart verantwoordelijkheden terug legt en de verzorgingsstaat afbouwt. Dat vraagt van een lokale overheid dat zij goed en tijdig informeert over veranderingen.

De zes pijlers.

1. Sterke dorpen.
  2. Goed wonen en werken.
  3. Decentralisaties ontzettend belangrijk.
  4.  Financieel gezond
  5.  Slochteren werkt
  6. Herindeling, we moeten nog weer terug naar onze inwoners.

Uitdagingen en kansen:

• Gaswinning en bevingen.
  • Meerstad.
  • Minder financiële mogelijkheden.
  • De drie decentralisaties.

We vertrouwen erop dat we net als in de eerdere perioden als raad goed samen werken aan onze gemeente.

Gemeenteraad

Archief > 2014 > juli