Schuldhulpverlening; minder uitgeven. Is dat realistisch?

DSCN2052donderdag 05 december 2013 15:00

De gemeente Slochteren neemt het pakket voor schuldhulpverlening af bij de GKB van Hoogezand. Tot nu toe deden we dat bij de GKB Groningen. De ChristenUnie kan zich vinden in de plannen, maar heeft wel vraagtekens bij de reductie van het bedrag. Verwacht wordt 40.000 euro nodig te hebben terwijl er eerder reëel 60.000 euro werd uitgegeven.

De ChristenUnie heeft waardering uitgesproken voor het advies van het Platform Werk en Inkomen.  Veel van de opmerkingen die door het platform zijn gemaakt onderschrijven we als ChristenUnie.

Niet zonder reden hebben we als fractie vaker aangedrongen op het belang van goed preventief beleid, een integrale aanpak en duidelijke, begrijpelijke communicatie.

Het college onderschrijft de adviezen van het platform en heeft toegezegd alle suggesties over te nemen. Aan de toezeggingen die worden gedaan zijn wat ons betreft ten aanzien van preventie, integraliteit en communicatie ook harde voorwaarden voor het handelen van de gemeente. Daarom moet in de begroting dan ook worden ingezet op heldere en meetbare doelen. Graag worden we geïnformeerd over de concretere invulling van vooral de integrale aanpak binnen de verschillende beleidsterreinen.

Tegelijkertijd willen we graag een toelichting op de reductie van het budget. Waarom denkt de wethouder ondanks de aanhoudende crisis, en een sterk interen op eigen vermogen van veel gezinnen en personen, met minder toe te kunnen terwijl er wel een inzet wordt gepleegd op de communicatie die als het goed is zal leiden tot een sterkere vraag. Preventief beleid is lange termijn werk en kost ook geld.

Commissie
Schuldhulp