BURAP laat zien dat Slochteren er financieel goed voor staat.

cijfers-jaarrekeningvrijdag 20 september 2013 12:00

De bestuursrapportage (BURAP) Slochteren is door alle fracties positief ontvangen. Het begrote tekort wordt zoals het nu lijkt iets groter, maar blijft nog steeds netjes binnen de marge. Algemeen is de verwachting dat het uiteindelijke rekeningresultaat net als andere jaren positief zal uitpakken. Al temperde wethouder financiën Jan Jakob Boersma te positieve verwachtingen.

Het eerder verwachte resultaat van de begroting was -€288.000 dat wordt nu €171.000 hoger. Zodat het tekort uitkomt op -€459.000. De ChristenUnie heeft gevraagd of er sturingsmogelijkheden nodig zijn om het bedrag niet nog meer op te laten lopen. De verwachting is dat dit niet nodig is. De gegevens van de septembercirculaire, die meestal positiever zijn dan de cijfers waarop de begroting wordt gebaseerd, zijn nog niet bekend. Bovendien zijn er een aantal hogere postenkosten die zich niet meer opnieuw voor zullen doen.

Op het gebied van werk timmert het college hard aan de weg, de resultaten zijn opvallend. In Nederland is het door de crisis moeilijk om werk te vinden, maar in Slochteren nam de werkgelegenheid de afgelopen jaren sterk toe. Op het gebied van re-integratie kunnen we nog slagen maken. Het is belangrijk dat we laten zien dat we successen boeken.

Kansen zien we ook voor het Schildmeer, dit mooie en kansrijke gebied verdient het om verder ontwikkeld te worden. Er zijn nu al erg veel plannen geschreven die niet tot uitvoering zijn gebracht. We hopen dat het nu wel lukt om er samen met partners in het gebied iets nog mooiers van te maken.

Per programma hebben we de volgende opmerkingen en vragen gesteld.

Veiligheid: De busjes voor vervoer van brandweermensen komt iedere keer langs als reden voor verhoging. Omdat het gaat om een structurele last willen we dat dit ook als zodanig in de reguliere begroting wordt opgenomen.

Openbaar onderwijs: OPOS heeft de fusie opnieuw met een jaar vertraagd. We hechten aan een zorgvuldig traject, maar ook snelheid is geboden. OPOS teert al jaren in op haar vermogen en heeft een bruidsschat mee gekregen om zaken op orde te krijgen. We hebben zorg over de koers die OPOS vaart, ook omdat we niets meer horen over het vorderen van het fusieproces.

Gemeenschapsvoorzieningen: Slochteren heeft door gebruik te maken van fondsen en budgeten veel kunnen realiseren in de dorpen. Hiervan profiteerden veel sport- en dorpsverenigingen. De ChristenUnie is blij dat we door goed financieel beleid in staat zijn om de voorzieningen op peil te houden.

Werk en inkomen: De €50.000 die we bij het bestemmen van het rekeningresultaat van 2012 hebben bestemd voor aanpak van het granietenbestand is nog niet gebruikt. Er komt nog verdere informatie over de aanpak van de groep langdurig werklozen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.

Ruimtelijke ontwikkeling en  volkshuisvesting: Wonen met zorg wacht nog op een provinciaal beleid en afstemming met de andere Groninger gemeenten. We snappen dit, maar zouden niet graag willen dat het mensen die daar nu al gebruik van willen maken te veel belemmert. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat door de vergrijzing en door de maatregelen van het kabinet ruimte wordt geboden aan mensen om in hun groeiende zorgvraag te voorzien en hier zelf op te anticiperen door voorzorgsmaatregelen te treffen.

Lokale lasten en algemene dekkingsmiddelen: Bij de perspectiefwissel is het bedrag voor communicatie drastisch teruggeschroefd. Sinds die tijd wordt jaarlijks het budget voor ’t Bokkeblad overschreden. Ook hiervoor geldt als het jaar in jaar uit blijkt dan moet het beter worden opgenomen in de reguliere begroting.

Over de inzet van de, bij de jaarrekening, toegekende extra middelen voor gebiedspromotie hebben we te weinig terug kunnen vinden. We blijven hameren op goede gebiedspromotie omdat het mensen naar Slochteren haalt. Speciaal het verblijfstoerisme zou aandacht moeten krijgen. De portefeuillehouder heeft toegezegd hier meer aandacht voor te hebben.

Gemeenteraad
Wethouder