Nuchter over drank.

drank 499-290vrijdag 06 september 2013 12:30

Geniet maar drink met mate. Drink aware. Slogans die gebruikt worden om aan te geven dat verstandig omgaan met alcohol prima kan.

Toch gaat het regelmatig mis. In weekenden zijn er al speciale comazuippoli’s op de eerste hulp en steeds vaker gaat het goed mis. Trouwens niet alleen bij jongeren. Alcoholgebruik is zo ingeburgerd en normaal geworden.

Er zijn steeds meer alarmerende rapporten die wijzen op de negatieve effecten van dat biertje of mixje teveel. Grotere kans op dementie, lagere prestatie en sneller verlies aan hersencellen.

Alcohol komt meer in beeld bij de gemeente, vooral omdat de bevoegdheden van de burgemeester groter worden. Dat biedt kansen. De ChristenUnie heeft gewezen op een goed voorbeeld in Stadskanaal waar in sportkantines de tap niet open gaat wanneer er nog jeugdwedstrijden zijn. De ervaringen zijn positief dus niets staat een gesprek met para commerciële partijen in de weg. Maak afspraken en sluit convenanten. Wees nuchter over alcohol, uitbannen is niet mogelijk, verstandig gebruik wel.

Commissie

Archief > 2013 > september