Positief rekeningresultaat gaat terug naar inwoners.

cijfers-jaarrekeningzaterdag 01 juni 2013 17:30

Op voorstel van verschillende partijen is het bestedingsvoorstel aangepast. In het uiteindelijke bestedingsvoorstel kan de ChristenUnie zich vinden. Al zijn er ook posten waarvan we hopen dat we die niet aan hoeven te wenden.

In het uiteindelijke voorstel wordt één ton gereserveerd voor het vervolgtraject van “Grenzeloos Gunnen”.  Wat ons betreft komen eerst rijk en provincie over de brug. Omdat het er nog niet echt op lijkt dat zij de beurs trekken zijn we akkoord met de reservering. Het goed doorlopen van het proces is in het belang van al onze inwoners en zou anders op een reguliere begroting drukken.

Voor de ChristenUnie van groot belang is het in twee jaar reserveren van geld voor de opvang van negatieve effecten van de decentralisaties. We hadden en hebben grote zorgen over de manier waarop dit probleem bij gemeenten over de schutting wordt gekieperd. Met het college zijn we van mening dat we op deze manier een zachte landing mogelijk maken en daarmee kwetsbare groepen in de samenleving helpen.

Ook het Eemskanaal moet worden aangepakt om de verkeersveiligheid te verbeteren en ontstane schade te herstellen.

De reservering voor het riool lijkt op dit moment niet echt nodig, maar kan pas goed worden ingeschat wanneer we het nieuwe rioolplan bespreken. Tot de komst van dit nieuwe GRP lijkt het ons verstandig om dit geld wel achter de hand te houden. Wanneer het niet nodig is kan het alsnog terug naar de inwoners. Door op deze manier te werken voorkomen we mogelijke schoksgewijze tariefstijgingen achteraf.

Op voorstel van veel partijen wordt het overige batige saldo van € 94.948 niet gebruikt om het weerstandsvermogen te vergroten. Dat is op voldoende peil, waardoor aanvullingen op dit moment niet nodig zijn.

Het bedrag wordt daarom als volgt ingezet.

€ 50.000 voor het verbeteren van de participatie van mensen die een grote afstand hebben tot de arbeidsmarkt.

€ 25.000 voor het versterken van gebiedspromotie en meer samenhang in toeristische mogelijkheden.

€ 19 948 voor het op peil houden van het leefbaarheidsfonds waaruit kleinere initiatieven worden betaald die grote waarde hebben bewezen voor de Slochter samenleving.

Archief > 2013 > juni