Ook in 2012 zorgt financieel verantwoord beleid voor een goed resultaat.

Eurosdonderdag 30 mei 2013 20:00

Er zijn gewoontes waarvan je hoopt dat ze nog erg lang blijven bestaan. Gewoon omdat ze hebben bewezen te werken. Eén van die bewezen factoren tot succes is de in Slochteren gebruikte manier van begroten. De ChristenUnie blijft waarde hechten aan deze manier van werken. Een geprognotiseerd tekort blijkt dan ook een voordelig saldo op te leveren. Een mooi resultaat waarmee we onszelf mogen feliciteren, want er is ruimte om wensen in te vullen.

In de commissie financiën is natuurlijk ook gevraagd of de gemeenteraad niet eerder op de hoogte kon worden gebracht van dit omgebogen tekort. Die vraag is legitiem en met de toezegging dat we nog met elkaar gaan kijken naar de inrichting van de financiële cyclus is er later dit jaar volop gelegenheid om verbeteringen aan te brengen.

Tegelijkertijd stellen we wel vast dat uitvoering is gegeven aan door de gemeenteraad vastgesteld beleid. En dan is er echt veel van de grond gekomen en bereikt. Voor niet uitgevoerde onderdelen is een duidelijke verklaring gegeven en volgt de uitvoering nog dit jaar. En gelukkig is er ook extra inzet geweest waardoor Overschild een voor het dorp belangrijke voorziening als “de Pompel” heeft kunnen behouden. Tjuchem heeft ondersteuning gehad om de sportieve buitenschool verder uit te werken. Jammer dat dit mooie initiatief niet de kans heeft gehad om haar meerwaarde te bewijzen. Het wordt tijd op een bredere bezinning op wat we willen met kleine scholen. OPOS zou met een visie op kleine scholen moeten komen, zeker nu ook in Zoetermeer bij OCW in wordt gezien dat een school een belangrijke functie heeft in de dorpen.

Verder stellen we ook vast dat er door de gemeenteraad geen voorstellen zijn gedaan die zijn afgeketst om financiële reden. Kortom de gehanteerde begrotingssystematiek heeft wensen van de gemeenteraad niet gefrustreerd.

De vraag die je natuurlijk ook direct krijgt bij zo’n positief rekeningresultaat is: “Was die perspectiefwissel dan wel nodig?” Wat ons betreft is het antwoord: Ja, helaas is dat nodig. Heldere keuzes moeten worden gemaakt omdat de gemeente te maken krijgt met steeds grotere uitgaven vanwege niet toereikend gecompenseerde decentralisaties. In helder Nederlands. Je gaat steeds meer uitgeven terwijl je budget niet groeit. Dan net doen of er niets aan de hand is geeft geen blijk van sterk bestuur.

De komende jaren gaat er veel veranderen. “Grenzeloos Gunnen” ligt er en wat er uiteindelijk van het advies overblijft is nu nog niet te zeggen. Reserveren van middelen om het proces goed te begeleiden lijkt ons in elk geval een verstandige keus. Wanneer de provincie wel over de brug komt is er geen noodzaak om de middelen in te zetten en kunnen we ze alsnog anders in zetten. Tot nu toe lijkt trekt de provincie wel een hele grote broek aan en lijkt ze de portemonnee nog niet te trekken. Misschien dat er op het Martinikerkhof nog eens goed gekeken moet worden naar de opmerkingen die de commissie Jansens heeft gemaakt over de houding van de provincie richting de gemeenten. Er lijkt nog bijzonder weinig veranderd aan die houding. Wat ons betreft zetten we de stappen die nodig zijn in het juiste tempo. En is het dan vreemd om van eventuele fusiepartners te verwachten dat ze ten minste hun huishoudboekje op orde te hebben? De ChristenUnie zou het een bijzonder slecht signaal vinden wanneer we met een perspectiefwissel en bijbehorende kerntakendiscussie taken terug geven aan de Slochter samenleving terwijl anderen nog steeds niet de moeite hebben gedaan om de zaak op orde te brengen.

De decentralisaties die we moeten gaan uitvoeren worden in de tijd steeds verder opgeschoven maar van afstel lijkt nog geen sprake. We hebben als fractie onze zorgen over die decentralisaties vaker geuit. Niet omdat we denken dat de gemeente de uitvoering niet aan zou kunnen, maar wel omdat we ons afvragen wat dit voor verdere financiële keuzes vraagt. Het is mooi dat we iets vragen van de samenleving, maar ook daarvan is de flexibiliteit natuurlijk niet eindeloos. Het over de schutting effect hebben we altijd al als ongewenst beschouwd. Goed dat daarom ook een aanzienlijk deel van het rekeningresultaat wordt gereserveerd om Waardevolle Mensen te Ondersteunen in de WMO, voorbereid te zijn op veranderingen in de AWBZ en een grotere verantwoordelijkheid voor de jongeren goed op te pakken.

De gemeente zal duidelijk moeten communiceren wat burgers mogen verwachten en wat er van hen zelf verwacht gaat worden. Communicatie is een complex proces van zenden en ontvangen. Een goed werkende website, inzet op sociale media en gerichte mailing en post helpt daar bij. Een steeds grotere groep heeft de mogelijkheid om die informatie goed te vinden. Maar dat geldt niet voor iedereen. Verdere bezuinigingen op communicatie helpen niet mee om de belangrijkste doelstelling van de gemeente namelijk het zijn van de eerste overheid te bereiken. Ook voor mensen die aangewezen zijn op de oude media.

Slochteren heeft veel te bieden, laat zien de toekomst aan te kunnen en werkt goed samen met anderen om een prettige woon- en werkgemeente te zijn. In tijden dat werkgelegenheid schaars is het goed om te zien dat lokaal de werkgelegenheid groeit. Op Rengers maar ook bij al die kleinere zelfstandigen en binnen het MKB worden mooie resultaten geboekt. Het zijn in moeilijke tijden lichtpuntjes die hoop geven.

En als het dan gaat om wat Slochteren te bieden heeft is aandacht voor gebiedspromotie ook belangrijk. We hebben met ons historisch lint, molens, oude en nieuwe natuur en veel water zoveel te bieden. Dat moeten we volop gaan benutten. Initiatieven zijn er genoeg, mooie routes en fietsknooppunten zijn er al, rustpunten zorgen op verrassende plekken voor een prima koffiestop. Daarom lijkt een extra investering in promotie van wat Slochteren te bieden heeft een investering die veel op kan leveren. We stellen dan ook voor om een deel van het rekeningresultaat te bestemmen voor gebiedspromotie om te zorgen voor meer samenhang en als versterking van het toerisme.

En zo komt die stip aan de horizon, zoals verwoord in de Visie Slochteren 2020 door een goede koers steeds dichterbij.

Commissie

Archief > 2013 > mei