ChristenUnie versterkt GS Groningen met herkenbaar profiel.

provinciehuisbandinsdag 09 april 2013 12:00

De ChristenUnie is toegetreden tot Gedeputeerde Staten van Groningen. Met de ChristenUnie heeft het nieuwe college het vertrouwen van Provinciale Staten.

De ChristenUnie versterkt het provinciebestuur van PvdA, VVD en D66 nadat Groenlinks twee weken geleden uit het college stapte. De bestaande coalitiepartijen hebben voor de ChristenUnie gekozen vanwege de inhoudelijke herkenning en de constructieve houding in de afgelopen jaren. De partij is de onderhandelingen in gegaan met het doel en de voorwaarde een herkenbaar ChristenUnie-profiel aan het programma en het college te geven. Dat is gelukt.

Door de komst van de ChristenUnie gaat het provinciebestuur zich richten op betaalbaar leerlingenvervoer en de aanpak van jeugdwerkloosheid. Ook verduurzaming van de landbouw, het ondersteunen van vrijwilligerswerk, de ontwikkeling van het midden- en kleinbedrijf en meer grensoverschrijdende samenwerking staan door de ChristenUnie in het nieuwe coalitieakkoord.

Fractievoorzitter Henk Staghouwer wordt voorgesteld als gedeputeerde namens de ChristenUnie. Hij zal zich dan gaan zich inzetten voor natuur, landschap en vitaal platteland, landbouw, visserij en dierenwelzijn, Blauwestad en het Waddenfonds. Een portefeuille die goed bij de ChristenUnie past.

Leerlingenvervoer
Veel scholieren in de provincie Groningen zijn voor hun reis naar school afhankelijk van het openbaar vervoer. Dat brengt hoge kosten met zich mee. Door de ChristenUnie wordt het openbaar vervoer voor leerlingen van twaalf tot en met achttien jaar naar het voortgezet onderwijs en het MBO betaalbaarder.

Jeugdwerkloosheid
Werkloosheid onder jongeren is in de provincie Groningen een groot probleem. Voor de aanpak van jeugdwerkloosheid zal de provincie met gemeenten, onderwijsinstellingen, werkgevers en jeugdzorginstellingen gaan samenwerken om kansen te creëren voor kwetsbare jongeren die moeilijk aan een baan kunnen komen.

Landbouw
De ChristenUnie heeft zich hard gemaakt voor ruimte om de landbouw te verduurzamen. De provincie wil de komende jaren ruimte geven aan ontwikkeling en samen met de landbouw en natuur- en milieuorganisaties een kwaliteitssprong maken op het gebied van dierenwelzijn, milieu en gezondheid.

Vrijwilligerswerk
Volgens het nieuwe provinciebestuur vervullen vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties een onmisbare rol in de provincie. De coalitiepartijen vinden het belangrijk dit vrijwilligerswerk te ondersteunen. Er wordt prioriteit gegeven aan organisaties die werken op het gebied van armoedebestrijding.

Midden- en kleinbedrijf
Het midden- en kleinbedrijf is erg belangrijk voor de economie in de provincie Groningen. Deze ondernemers krijgen nu te weinig mogelijkheden om te investeren. Er komt daarom een onderzoek naar de provinciale mogelijkheden om middelen beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van deze bedrijven.

Grensoverschrijdende samenwerking
In het coalitieakkoord is verder vastgelegd dat de provincie meer grensoverschrijdend gaat samenwerken op het gebied van arbeidsmarkt, recreatie en toerisme in de Eems Dollard Regio. Hierdoor kunnen de grensregio’s beter profiteren van de kansen in Noord-Duitsland.

Klik hier voor het nieuwe coalitieakkoord.

Gedeputeerde
Provinciale Staten