Hoe houden we de zorg goed en betaalbaar?

wmotourmaandag 01 april 2013 12:00

Tweede Kamerfractie en lokale fracties gaan samen optrekken tegen verschraling in langdurige zorg. Als het aan dit kabinet ligt zal de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) op korte termijn rigoureus veranderen. Dit kabinet wil structureel 4 miljard bezuinigen, onder andere door het beperken van de huishoudelijke zorg en het overhevelen van de functie begeleiding naar de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).

Daarnaast willen de VVD en de PvdA de intensieve zorg voor ouderen en gehandicapten landelijk organiseren, en taken als ondersteuning, begeleiding en verzorging door gemeenten laten oppakken. Dat betekent dat gemeenten meer zorgtaken krijgen,  maar deze met minder geld moeten uitvoeren.

De ChristenUnie Tweede Kamerfractie ziet ook dat de langdurige zorg hervormd moet worden. Maar de veranderingen moeten wel realistisch zijn. De kwaliteit van zorg voor chronisch zieken en gehandicapten mag niet verschralen. Tegelijkertijd moeten gemeenten de vrijheid hebben om het beleid zelf vorm te geven.

WMO-tour
De uitdagingen om de langdurige zorg, lokaal én landelijk betaalbaar en menswaardig te blijven organiseren zijn enorm. Daarom is goede afstemming tussen patiënten, zorgverleners, lokale en landelijke politiek nu nodig. Tweede Kamerleden Arie Slob en Carla Dik gaan daarom op WMO-tour langs verschillende regio’s omin gesprek te gaan met lokaal betrokkenen.

U bent van harte uitgenodigd om op één van deze middagen uw ervaringen en/of visie te delen. Op dit moment is de organisatie van de tour in volle gang. De volgende data zijn vastgelegd:

• 25 maart - Gouda
  • 8 april - Aalburg