ChristenUnie staat voor de basisscholen in Slochteren

overschildvrijdag 22 februari 2013 10:00

De ChristenUnie is een campagne gestart om de sluiting van kleine basisscholen te stoppen. De ChristenUnie dient een motie in tijdens de raadsvergadering op 4 april om het college van B&W op te roepen om zowel de regering als de Tweede Kamer de grote zorg over te brengen over de gevolgen van het mogelijk uitvoeren van het advies van de Onderwijsraad voor de leefbaarheid van Slochteren.

Raadslid Niels Joostens ,,Als dit plan doorgaat blijven er in de gemeente Slochteren alleen nog scholen over in Harsktede, Schildwolde en Siddeburen. We weten van de recente sluiting van de school in Overschild dat het lastig is een nieuwe bestemming te geven aan een vrijkomend schoolgebouw. In een aantal dorpen vervult de school een bredere functie dan alleen onderwijs, het is dus ook nog eens een enorme kapitaalsvernietiging als de plannen door gaan”

De ChristenUnie gaat de komende tijd op de barricade voor de kleine scholen. De Tweede Kamerfractie heeft inmiddels aangegeven een hoorzitting over dit onderwerp te zullen organiseren in de Tweede Kamer. De Provinciale Statenfractie in Groningen organiseert een hoorzitting over hetzelfde onderwerp. Joostens ,,Ook Slochteren moet zich hard maken voor het behoud van scholen en meedenken hoe dit op een goede manier kan. Daarom zoeken we het contact met die dorpen waarin de school op de tocht staat. Samen maken we ons sterk voor het behoud van deze belangrijke voorziening in het dorp. Het vasthouden van jonge gezinnen is belangrijk voor de leefbaarheid en het in stand houden van andere voorzieningen.”

Kaalslag

Een ophoging van de opheffingsnorm van 23 naar 100 leerlingen veroorzaakt een regelrechte kaalslag. Voor Slochteren betekent het de sluiting van Lutje Til in Tjuchem,  De Ent in Hellum, De Kinderboom en de Wegwijzer in Slochteren, De Ruitenvelder in Froombosch, De Oetkomst in Kolham, De Ster in Harkstede en De Spil in Lageland ook de samenwerkingsschool in Meerstad voldoet op dit moment niet aan de norm.

Kwaliteitsimpuls

De ChristenUnie in de Tweede Kamer wil de kleine scholentoeslag behouden en juist investeren in de onderwijskwaliteit door een overbruggingsfonds voor het behoud van leraren.

Gevolgen van de sluitingen in een kaart.

Basisscholen in Slochteren weergeven op een grotere kaart

21022013 Motie behoud kleine scholen26,5 kBapplication/msworddownload

Archief > 2013 > februari